Ministerstwo podzieli PR na spółki lokalne?

Ministerstwo podzieli PR na spółki lokalne?

11 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dzisiejszy „Puls Biznesu” opisał ocenę koncepcji resortu transportu, dotyczącej podziału Przewozów Regionalnych na mniejsze podmioty. „Kurier Kolejowy” także dotarł do dokumentu. Obrazuje on plan tworzenia lokalnych przewoźników z wykorzystaniem skomplikowanych mechanizmów finansowych.

Fot. Kuba Batorowicz

Z memorandum wynika, że zostało sporządzone przez kancelarię Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy i przedstawia sposoby realizacji restrukturyzacji Przewozów Regionalnych w ramach koncepcji przedstawionej przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Zgodnie z memorandum, marszałkowie województw mają przedstawić plan restrukturyzacji PR ministrom transportu i finansów. Marszałkowie będą odpowiedzialni za przeprowadzenie procesu restrukturyzacji przewoźnika.

W efekcie restrukturyzacji PR mają powstać spółki celowe utworzone przez samorządy wojewódzkie i PR, które przejmą od PR działalność przewozową. Przeprowadzenie tego projektu ma polegać na wniesieniu przez PR zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako aportu do spółek celowych, bądź wniesienie wyodrębnionych składników majątkowych PR na rzecz spółek celowych jako aportu.

Ryzykowna działalność
W memorandum tak określono powód restrukturyzacji PR: „Trudna sytuacja finansowa Przewozów Regionalnych, przejawiająca się w wysokości wymagalnych zobowiązań, w szczególności w stosunku do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz ryzyku utraty przez PR możliwości prowadzenia działalności operacyjnej, spowodowała konieczność wprowadzenia planu restrukturyzacji PR.”

Z powyższych powodów samorządy wojewódzkie we współpracy z MTBiGM zamierzają podjąć działania, po których powstanie kilku przewoźników regionalnych. Spółka Przewozy Regionalne będzie później jedynie koordynowała przewozy międzyregionalne, lub zostanie zlikwidowana.

Zamiarem ministerstwa transportu oraz samorządów wojewódzkich jest uregulowanie długów PR ze środków pozyskanych od sfery finansów publicznych / skarbu państwa. Chodzi o to, aby spółki docelowe były wolne od dotychczasowych zobowiązań PR. O takim modelu funkcjonowania podzielonych spółek PR powiedział nam niedawno Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego.

Analiza kancelarii prawnej wskazuje kolejny, możliwy wariant – poprzedzenie podziału PR sprzedażą części aktywów PR na rzecz inwestora finansowego, który następnie aktywa te wydzierżawi PKP Intercity (za wynagrodzeniem). W końcowym etapie aktywa te zostaną sprzedane spółkom regionalnym.

Ezety do PKP IC?
Majątek pozyskany od PR (można przypuszczać, że chodzi o tabor) przez inwestora finansowego zostanie wydzierżawiony PKP Intercity za określonym wynagrodzeniem. W końcowym etapie restrukturyzacji majątek zostanie sprzedany regionalnym spółkom przewozowym. Środki pozyskane od inwestora finansowego (zapłata za zorganizowaną część przedsiębiorstwa) będą przeznaczone przez PR na spłatę 100 mln zł zobowiązań PR (względem Urzędu Skarbowego z tytułu nadpłaconego przez PKP PLK S.A. podatku VAT z tytułu zobowiązań względem PR i zobowiązania z tytułu odpraw dla pracowników zakładu śląskiego).

Kancelaria, która stworzyła memorandum, informuje, że etap ten jest etapem ewentualnym i jest jeszcze przedmiotem dyskusji.

Spółki regionalne mają zostać utworzone przez samorządy wojewódzkie, PR oraz ewentualnie przez inwestora finansowego. Spółki przejmą przewozy od PR po uzyskaniu potrzebnych zezwoleń. PR oraz inwestor finansowy mają wnieść do spółek majątek a  samorządy wniosą własny tabor oraz zagwarantują stabilny poziom finansowania przewoźników.

Urzędy marszałkowskie mają pozyskać z budżetu państwa środki, które przeznaczą na odkupienie udziałów w spółkach regionalnych od PR i od inwestora finansowego. Pozyskanie środki PR przeznaczą na spłatę dawnych zobowiązań. Wówczas nastąpi pełne usamorządowienie Regionalnych spółek docelowych.

Jest jeszcze rozpatrywany wariant, w którym działalność spółki PR zostanie ograniczona do dystrybucji i rozliczania przychodów z biletów między spółkami przewozowymi. Rozważana jest też likwidacja firmy.

Związkowcy niezadowoleni
Wczoraj rada nadzorcza dokonała zmian w zarządzie Przewozów Regionalnych. Od 2 maja nowym prezesem spółki będzie Robert Nowakowski. Według nieoficjalnych informacji, jego kandydaturę zaproponowało ministerstwo transportu.

Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych, jest zaskoczony, że tak poważne zmiany w PR są planowane bez konsultacji ze stroną społeczną. Jeśli decyzje będą zapadały w ten sposób, na kolei wybuchnie strajk.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Czesi wolą Niemcy niż Polskę. Przez kolej Czesi wolą Niemcy niż Polskę. Przez kolej
Następny artykuł L. Miętek: podział PR skończy się strajkiem L. Miętek: podział PR skończy się strajkiem