Ruch pociągów na trasie Leszno – Ostrów Wlkp. zamiera?

Ruch pociągów na trasie Leszno – Ostrów Wlkp. zamiera?

17 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jak zauważa nasz Czytelnik, który regularnie korzysta z połączenia Ostrów - Leszno, wraz z przejęciem tej relacji przez Koleje Wielkopolskie oferta przewozowa na tej trasie uległa pogorszeniu.

Fot. Kuba Batorowicz

Przejęcie niezelektryfikowanych linii w Wielkopolsce przez KW sprawiło, że automatycznie usunięta została oferta ,,Połączenie w dobrej cenie” Przewozów Regionalnych, która obowiązywała na odcinku Ostrów Wielkopolski – Krotoszyn – Ostrów Wielkopolski.

Pociąg wygrywał z autobusami
Oferta promocyjna była bardzo atrakcyjna dla podróżnych, gdyż bilet ulgowy kosztował 2,52 zł natomiast cena biletu normalnego wynosiła 4 złote. „Pociągi te cieszyły się bardzo wysoką frekwencją i nic w tym dziwnego, gdyż ceny na pociąg były niższe niż na autobusy MZK, a dodatkowo podróż między tymi dwoma miastami była znacznie krótsza” – pisze Czytelnik. 

Bilet ulgowy w chwili obecnej kosztuje ponad 5 zł, podczas gdy za bilet normalny trzeba zapłacić 8,20 zł. Ponadto, w czerwcu 2012 r. usunięto jedną parę połączeń Leszno – Ostrów – Leszno. Z rozkładu zniknął wtedy pociąg przyjeżdżający do Ostrowa o 9:30, odjeżdżający z powrotem do Leszna o 12:40.

Błędne koło
„Odkąd połączenia do Leszna realizuje samorządowy przewoźnik liczba podróżnych drastycznie spadła, zwłaszcza na odcinku Krotoszyn – Ostrów i z powrotem. Liczne odwołania kursów i wprowadzania za nie Kolejowej Komunikacji Zastępczej również nie wpłynęło na pozytywny wizerunek przewoźnika” – zaznacza nasz Czytelnik.

Ponadto, podróżni obawiają się, że wzrost cen biletów, który przełożył się na spadek frekwencji w pociągach wpłynie na kolejne cięcia w rozkładzie jazdy. „Błędne koło ruszyło” – konstatują pasażerowie. Nieoficjalnie mówi się o usunięciu pociągu o 5:34 z Ostrowa do Leszna, którym ludzie dojeżdżają do pracy, a także połączenia przyjeżdżającego do Ostrowa o godzinie 18.40. Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w okresie wakacyjnym liczba pasażerów w pociągach obsługiwanych przez przewoźnika spada. W związku z tym niektóre połączenia mogą zostać zawieszone. Czy cięcia obejmą też linię Leszno – Ostrów Wielkopolski? Tego jeszcze nie wiadomo.

Samorządowe analizy
Corocznie w trakcie prowadzonych negocjacji pomiędzy przewoźnikami a samorządem, jako organizatorem publicznego transportu zbiorowego, analizowane są dane ekonomiczne dotyczące rentowności poszczególnych połączeń kolejowych wraz z wynikami badań zapełnienia tych połączeń. Analiza województwa wykazała, że na liniach Zbąszynek – Leszno i Leszno – Ostrów Wlkp. wskaźnik pokrycia kosztów przychodami jest na niskim poziomie, co jest związane z małą liczbą osób korzystających z niektórych pociągów na tych trasach.

Z kolei według badań Kolei Wielkopolskich frekwencja na linii Ostrów – Leszno od czasu przejęcia przewozów przez KW w czerwcu 2011 roku kształtuje się na podobnym poziomie ok. 750 osób w dobie we wszystkich pociągach.

Dominują uczniowie
Najwyższą  frekwencję notuje pociąg przyjeżdżający z Ostrowa do Leszna na godzinę 7:21 (ok. 150 osób) oraz odjeżdżający z Leszna do Ostrowa o godz. 14:40 (ok. 120 osób). - Można z tego wywnioskować, że na linii dominują przede wszystkim przewozy relacji: dom-szkoła-dom – mówi Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich.
 
Pozostałe pociągi przewożą mniej osób – zwykle na ich pokładzie znajduje się od 40 do 80 podróżnych. - Z analizy potoków pasażerskich przeprowadzonych przez naszą spółkę można wywnioskować, że największym generatorem ruchu jest miasto Leszno dokąd pasażerowie docierają głównie ze stacji Poniec i Krobia. Na odcinku Krotoszyn – Ostrów Wlkp. jest znacznie mniej pasażerów (60 - 80 w dobie) – wynika to z położenia linii kolejowej w stosunku do skupisk potencjalnych podróżnych. Na tym krótkim odcinku notujemy w związku z tym dużą aktywność ze strony przewoźników autobusowych (MZK Krotoszyn i Ostrów Wlkp.) – zaznacza Nitkowski.

Nie będzie promocji
Mimo to Koleje Wielkopolskie nie planują wprowadzania w tym momencie ofert specjalnych z cenami relacyjnymi. Zgodnie z postanowieniami umowy między Urzędem Marszałkowskim a KW to organizator przewozów ustala wysokość opłat za przewozy.

- Rozkład jazdy pociągów stanowi kompromis pomiędzy potrzebami transportowymi mieszkańców województwa a możliwościami finansowymi wynikającymi z przyjętego przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego budżetu na 2013 rok – dodaje Anna Parzyńska – Paschke, rzecznik prasowy marszałka Wielkopolski.