Gdyńskie kontenery sukcesu

Gdyńskie kontenery sukcesu

18 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni nie tłumaczy swoich ani sukcesów, ani niepowodzeń ogólnoświatową sytuacją. Wręcz przeciwnie, kierownictwo BCT optymistycznie patrzy w przyszłość, stawia na rozwój i ogromne inwestycje, również te kolejowe.

Fot. Aleksandra Rudzińska-Rdzanek

W listopadzie 2012 r. BCT Gdynia pobił swój rekord intermodalny, przeładowując na terminalu kolejowym 17 568 TEU. Tym samym udział kolei stanowił aż 54,1 proc. wszystkich obsłużonych w terminalu kontenerów. 

To pokrzepiający wynik, tym bardziej że wykorzystanie kolei w obsłudze kontenerów w terminalu z każdym rokiem jest coraz większe: w 2009 r. stanowiło 28 713 TEU, w 2012 r. już 156 590 TEU.

– Jesteśmy świadomi, że przewozy intermodalne stanowią przyszłościowy kierunek rozwoju transportu – mówi Piotr Frąckowiak, intermodal manager w BCT. – Zgodnie z Białą Księgą Transportową, do 2050 r. 50 proc. wszystkich towarów ma być przeniesionych z dróg na alternatywne środki transportu, m.in. na kolej. Przykład BCT potwierdza, że jest to możliwe w Polsce, gdzie średni udział przewozów intermodalnych obecnie kształtuje się na poziomie od 3 do 5 procent – dodaje.

Urodzaj na połączenia
Za intermodalnym sukcesem BCT stoi coraz większa liczba połączeń kolejowych, zarówno wewnątrz kraju, jak i na trasie Bałtyk – Adriatyk. Terminal współpracuje z szesnastoma operatorami intermodalnymi i realizuje regularne połączenia m.in. z Gliwicami, Kutnem, Radomskiem oraz 15 mniej regularnych kursów w Polsce, m.in. z Lublinem, Łodzią i Olsztynem.

W maju ubiegłego roku terminal podpisał umowę z Baltic Rail na nowe połączenie z Gdyni do Dąbrowy Górniczej oraz do Sławkowa (realizacja dwa razy w tygodniu). Na regularne połączenie z Poznania do Gdyni zdecydowała się również w 2012 r. firma Polzug. Z kolei 19 listopada do grona klientów BCT dołączyli tacy operatorzy intermodalni, jak ATC Rail czy Cargosped, którzy razem uruchomili pierwsze regularne połączenie (w poniedziałki i czwartki) gdyńskiego portu ze stolicą i Mazowszem – Mazovia Express.

– Nasi klienci od dawna poszukiwali intermodalnego rozwiązania, łączącego stolicę z portami polskimi, które zapewniałoby wysoką częstotliwość, szybki tranzyt, konkurencyjne ceny i szeroką dostępność dla wszystkich zainteresowanych – informuje Piotr Frąckowiak, intermodal manager w BCT Gdynia. – Z oczywistych względów Warszawa jest bardzo dużym rynkiem konsumpcji i produkcji w naszym kraju, generującym ogromny ruch towarów. Jesteśmy przekonani, że Mazovia Express odpowie na to zapotrzebowanie i pozwoli na sprawną obsługę tego rynku, jednocześnie wyeliminuje uciążliwy ruch ciężarowy z aglomeracji stołecznej – dodaje.

Inwestycje z rozmachem
Na tym nie koniec. Do 2015 r. Bałtycki Terminal Kontenerowy rozdysponuje 53,9 mln zł dofinansowania z CUPT w ramach projektu „Modernizacja terminalu BCT w Gdyni dla zwiększenia potencjału w zakresie przeładunków intermodalnych”. Cała inwestycja, warta 153 mln zł, ma pomóc w zwiększeniu zdolności przeładunkowych terminalu.

Projekt, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, obejmuje zakup dwóch suwnic kolejowych 35/40 t o wartości 13,3 mln zł każda, budowę trzech 600-metrowych torów, umożliwiających jednorazowe wprowadzenie całego składu, sześć ciągników oraz naczep. Ponadto BCT chce zainwestować w nowoczesne oprogramowanie, dwie suwnice placowe za 4,5 mln zł, wyremontować drogi, place i stworzyć 400 dodatkowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych.  

Nagrody i nominacje
Odwaga inwestycyjna i nacisk na progres kierownictwa BCT są coraz bardziej doceniane w szerszych kręgach. Pod koniec 2012 r. terminal znalazł się w gronie 20 firm nominowanych do tytułu „Ten, który zmienia polski przemysł”, przyznawanego co roku przez redakcję miesięcznika „Nowy Przemysł”. Nominacje są przyznawane firmom, które poprzez swoją działalność i wprowadzane innowacje przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce.

BCT Gdynia otrzymał też Złotą oraz Brązową Nagrodę Innowacyjności. Pierwsza z nich została przyznana za zaprojektowanie, wykonanie i wdrożenie trawersy do załadunku i wyładunku ciężkich, wielkogabarytowych ładunków do kontenerów. Z kolei brązowe wyróżnienie powędrowało do Gdyni za wdrożenie systemu TOPIK – nowej organizacji planowania i rozliczania pracy operacyjnej w terminalu.