Kolejowy intermodal za wschodnią granicą

Kolejowy intermodal za wschodnią granicą

18 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2012 r. kolejowe przewozy towarowe w Rosji zwiększyły się o 2,4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, na Białorusi o 0,7 proc., natomiast na Ukrainie zmniejszyły się o 2,5 proc.

Fot. PCC Intermodal

Jeśli chodzi o pracę przewozową była większa o 4,4 proc. jedynie w Rosji. Natomiast na Białorusi odnotowano spadek pracy przewozowej o 1,9 proc., a na Ukrainie o 2,7 proc. W ubiegłym roku na Ukrainie w składzie pociągów kontenerowych przewieziono 87,7 tys. TEU, o 35 proc. więcej niż w 2011 r. Regularnie uruchamiane są pociągi w 14 relacjach.

Na Białorusi w składach pociągów kontenerowych, uruchamianych w 11 relacjach, przewieziono 261 tys. TEU (o 16,6 proc. więcej niż w 2011 r.) W 2012 r. zaczęły kursować pociągi w dwóch nowych relacjach: Giengen – Brześć – Moskwa oraz Terespol – Brześć – Elabuga (Rosja), przewożące części do kompletacji samochodów Ford. Co czwarty kontener transportowany przez Białoruś przewożony jest w składzie intermodalnego pociągu „Viking”, kursującego od 2003 r. wzdłuż IX paneuropejskiego korytarza z Odessy do Kłajpedy, przy współpracy kolei trzech krajów: Ukrainy, Białorusi i Litwy. W składzie pociągu oprócz kontenerów przewożone są również naczepy i pojazdy ciężarowe.

Od ponad 10 lat obserwuje się tendencję wzrostową w przewozach kontenerowych w Rosji. W 2012 r. na sieci kolei rosyjskich (RŻD) przewieziono prawie 3 mln TEU, z czego 2/3 stanowiły kontenery ładowne. W strukturze ładunków przewożonych w kontenerach ok. 15 proc. to chemikalia i produkty chemiczne, 13 proc. – samochody osobowe, 12 proc. – papier. Co trzeci kontener na sieci RŻD jest przewożony w składach pociągów kontenerowych (w 2006 r. był to co piąty).

Połowa wszystkich przewozów kontenerowych na rynku rosyjskim przypada na TransContainer. W 2012 r. ten przewoźnik codziennie uruchamiał ok. 20 pociągów  kontenerowych. Dzięki stałemu rozszerzaniu oferty od 2007 r. pozyskano kilku dużych klientów z branży motoryzacyjnej.

Jeden z nich to BMW, dla którego w ubiegłym roku kursowało pięć par pociągów tygodniowo w relacji Neutraubling (Niemcy) – Shenyang (Chiny). Inny liczący się na tym rynku podmiot – Russkaya Troyka – w ubiegłym roku przetransportował 115,8 tys. TEU, tj. o 10,7 proc. więcej niż w 2011 r.

Pełny artykuł (z tabelami), w którym został opisany kolejowy transport intermodalny za naszą wschodnią granicą ukazał się w dwutygodniku "Kurier Kolejowy".