Sieć kolejowa na Lubelszczyźnie bez zmian

Sieć kolejowa na Lubelszczyźnie bez zmian

25 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czasowe zawieszanie linii kolejowych na Lubelszczyźnie od grudnia 2013 roku ograniczone do minimum. Z przewidywanych do czasowego wyłączenia 6 odcinków, decyzje podtrzymano w stosunku do jednego o długości ok 2 km.

Fot. Maciej Sobkiewicz

O przyszłości infrastruktury kolejowej na Lubelszczyźnie dyskutowano w trakcie posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Lublinie

- Jeszcze przed ogłoszeniem naszych planów rozpoczęliśmy spotkania z samorządami, przewoźnikami i przedsiębiorcami na dużą skale wykorzystującymi transport kolejowy. Obecna korekta naszych planów wynika z deklaracji przewoźników zgłaszających nowe potrzeby na przewozy oraz zamówienia do rocznego rozkładu jazdy. Liczymy na spełnienie zgłoszonych deklaracji i wzrost przewozów - mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

- Jednocześnie musimy podkreślić, że przywrócone odcinki będą stale monitorowane, a w przypadku realizacji pracy przewozowej na poziomie niższym niż zgłaszano we wnioskach i planach, nie wykluczamy ich ponownej oceny pod kątem możliwości czasowego wyłączenia z eksploatacji. Efektywne zarządzanie infrastrukturą polega również na dostosowaniu jej zakresu do potrzeb zgłaszanych przez przewoźników - dodaje Pawłowski

W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju.

Na Lubelszczyźnie wstępne plany przewidywały wyłączenie 6 odcinków liczących blisko 200 km linii kolejowych. Obecnie od połowy grudnia planuje się zawieszenie ruchu jedynie na fragmencie linii Adampol - Tatary liczącym ok. 2 km. W eksploatacji nadal pozostaną odcinki Łuków - Bezwola (33 km) Zwierzyniec Towarowy - Hrebenne (61 km), Zamość - Hrubieszów (53km), Chełm - Włodawa (45km) oraz Hrubieszów Miasto - Hrubieszów Towarowy (3 km).

Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki takim działaniom przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszych stanie technicznym.

Obecnie 90 proc. ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po około 12 tysiącach km linii kolejowych z ponad 19 tysięcy km zarządzanych przez PLK.