Siemens dostarczył setny pociąg metra dla Oslo

Siemens dostarczył setny pociąg metra dla Oslo

30 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Siemens dostarczył 100. pociąg metra do Oslo. Ostatnie składy, w ramach największego kontraktu Siemensa na dostawę taboru metra, dotrą do stolicy Norwegii na wiosnę przyszłego roku. Wówczas pasażerów będzie wozić 115 pociągów MX300.

Fot. Siemens

- To ważny dzień, dla nas i dla transportu publicznego w Oslo. Pociągi Siemensa okazały się wielkim sukcesem, odkąd wjechały do Oslo. Dzięki nim metro stało się bardziej punktualne, bezpieczne i efektywne - powiedział Cato Hellesjø, dyrektor zarządu transportu w Oslo Kollektivtransportproduksjon (KTP).

Nowe pociągi metra przewiozły około 82 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 26 proc w ciągu roku, a częstotliwość kursów zwiększyła się o jedną trzecią. Obecnie z metra korzysta do 290.000 pasażerów dziennie. Metro zapewnia znacznie krótszy czas oczekiwania i większą punktualność. Właśnie tym większość pasażerów uzasadnia korzystanie z tego środka transportu w Oslo.

- Dobra współpraca Kollektivtransportproduksjon z Siemensem jest głównym czynnikiem tego sukcesu - podsumowuje Cato Hellesjø.

Pierwsze zamówienie miało miejsce w 2003 roku i obejmowało 33 pojazdy. W roku 2005 Oslo zamówiło kolejne 30, w 2008 znów 30 i w 2010 następne 32.

- Co nas cieszy najbardziej, to oczywiście fakt, że nasi klienci odnoszą korzyści ze współpracy z Siemensem. Pasażerowie są zadowoleni, a ich liczba rośnie – to wyraźne oznaki, pozytywnej realizacji projektu i zaufania klientów - powiedziała Sandra Gott-Karlbauer, dyrektor Urban Transport Business Unit Siemensa.

Pociąg został zaprojektowany przez Porsche Design (Zell am See, Austria), a wszystkie pojazdy wyprodukowano w fabryce Siemensa w Wiedniu. Są one przystosowane do trudnych warunków zimowych w rejonie Oslo, gdzie temperatura często spada do minus 25 stopni Celsjusza. W tym celu, pociągi nie tylko przeszły specjalne testy w tunelu aerodynamicznym w Rail Tec Arsenal w Wiedniu, ale także kompleksowe badania i próby w rzeczywistych, zimowych warunkach eksploatacyjnych. Trzywagonowe pociągi o długości 54 metrów mogą pomieścić 680 pasażerów. Nadwozia wagonów są aluminiowe z trzema parami drzwi po każdej stronie wagonu. Pociągi są zaprojektowane do jazdy z maksymalną prędkością 80 km/h. Dzięki odzyskiwanej energii hamowania udało się obniżyć jej zużycie o 46 procent.

Obecnie system metra - zwany Oslo T-bane – obejmuje sześć linii o łącznej długości około 80 km.