Kolej jest mniej uciążliwa dla środowiska i znacznie bezpieczniejsza od pozostałych środków transportu. Niestety - na podróż pociągami decyduje się dziś zaledwie 6 proc. pasażerów w Unii Europejskiej.
Większa konkurencyjność i wspólny schemat certyfikacji może jednak poprawić ich atrakcyjność i to jest to, co UE chce zrobić za pomocą czwartego pakietu kolejowego, poddawanego obecnie pod dyskusję w komisji transportu (TRAN).
Unijna sieć kolei jest mocno rozdrobniona i zdominowana przez zintegrowane spółki, zajmujące się zarówno trakcją, jak i kursującymi po niej pojazdami. Przez to na rynku nie mogą zaistnieć nowi, niejednokrotnie dużo bardziej konkurencyjni operatorzy. Według Komisji Europejskiej, wyjściem z tego impasu może być wprowadzenie czwartego pakietu kolejowego, który przewiduje m.in. wyraźniejszy podział pomiędzy transportem, a zarządzaniem infrastrukturą kolejową oraz łatwiejszy dostęp do rynku w Europie.
Nowe przepisy ustanowią także szybsze, obowiązujące w całej Unii procedury certyfikacji lokomotyw i wagonów kolejowych, dzięki czemu zarówno spółki, jak i pasażerowie zaoszczędzą czas i pieniądze.
Komisja transportu (TRAN) zadecyduje nad przyszłością pakietu w listopadzie tego roku, głosowanie plenarne wstępnie zaplanowano na styczeń 2014 r. Aby pakiet mógł wejść w życie, potrzebna będzie jeszcze zgoda państw członkowskich.
Czy Europejczycy lubią podróżować koleją? Dowiedz się z poniższej infografiki.