COTER oceni regionalny wpływ IV Pakietu Kolejowego

COTER oceni regionalny wpływ IV Pakietu Kolejowego

08 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Spójności Terytorialnej Komitetu Regionów w Brukseli (COTER) pod przewodnictwem Marka Woźniaka, marszałka Wielkopolski zajęła się oceną oddziaływania terytorialnego Czwartego Pakietu Kolejowego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Komitet Regionów jest organem doradczym reprezentującym lokalne i regionalne samorządy w Unii Europejskiej. Zadaniem KR jest wyrażanie opinii na temat aktów prawnych UE z perspektywy lokalnej i regionalnej.

Znaczenie dla regionów

Nowe rozwiązania zaproponowane przez KE w Czwartym Pakiecie Kolejowym są jedną z najważniejszych inicjatyw ustawodawczych w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego. Zapisy pakietu mają na celu usprawnienie zarządzania i bezpieczeństwa kolei oraz otwarcie pasażerskiego rynku kolejowego, tak aby pasażerowie mogli korzystać z jednolitego, europejskiego rynku kolejowego.

- Propozycje wprowadzenia nowych przepisów mają szczególne znaczenie dla władz lokalnych i regionalnych, ponieważ koleje są nieodzowną częścią skutecznego i przyjaznego dla użytkownika systemu transportu. Ponadto, transport szynowy  sprzyja lokalnej mobilności, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego i łączenia miast oraz regionów w całej Europie - zaznacza Pascal Mangin, członek Rady Regionalnej Alzacji, zajmujący się w Komitecie Regionów IV Pakietem. Z drugiej strony – według Mangina, nowe propozycje stoją w konflikcie z obecnymi prerogatywami władz regionalnych w kwestii pomocniczości, gdyż ograniczają wpływ marszałków województw na kształtowanie regionalnej polityki transportowej.

Ograniczyć koszty, pogłębić współpracę

Pierwsza wymiana poglądów na ten temat, która przybrała formę dyskusji przy okrągłym stole miała miejsce na posiedzeniu komisji COTER 26 lutego 2013 r. Udział w niej wzięli Pascal Mangin z KR, Georges Bach, członek Parlamentu Europejskiego, Jean Eric Paquet z Komisji Europejskiej oraz przedstawiciele zainteresowanych organizacji z branży kolejowej.

Podczas tamtego spotkania Jürgen Pucher, reprezentujący austriacką firmę konsultingową Metis zwrócił uwagę na pewne zagrożenia, które niesie ze sobą m.in. wprowadzenie jednolitych wymogów technicznych dla pojazdów i infrastruktury (głównie ze względu na wysokie koszty), co może spowodować długoterminowy wzrost ogólnych kosztów transportu kolejowego. Nie ma też pewności, że przejęcie przez Europejską Agencję Kolejową (ERA) części kompetencji dotyczących bezpieczeństwa od krajowych podmiotów zmniejszy ponoszone przez nich koszty działalności.

- Krajowi regulatorzy (tacy, jak np. Urząd Transportu Kolejowego – przyp. red) powinny odgrywać ważną rolę w procesie tworzenia regulacji przez ERA. Odebranie głosu podmiotom krajowym grozi ograniczeniem szans regionów do korzystania z otwartego, konkurencyjnego rynku kolejowego - zaznacza w prezentacji Jürgen Pucher.

Opinia KR w lipcu

Projekt opinii zostanie omówiony i przyjęty w komisji COTER 11 lipca 2013 r. Następnie zostanie przedłożony do przyjęcia przez Komitet Regionów podczas sesji plenarnej, która odbędzie się w dniach 8-9 października 2013 r.

Propozycje legislacyjne Czwartego Pakietu Kolejowego zmierzają do:

  • wprowadzenia jednego, obowiązującego w całej Unii, certyfikatu bezpieczeństwa dla przedsiębiorstw kolejowych , tak aby mogły one działać na terenie całej Europy,
  • utworzenia odpowiedniej struktury, aby zapewnić sprawną eksploatację europejskiej sieci kolejowej,
  • stworzenia warunków do lepszego dostępu do infrastruktury kolejowej, co pozwoli na wspiercie innowacji i efektywności,
  • przygotowania wykwalifikowanych pracowników, gdyż od nich zależy sprawne funkcjonowanie sektora kolejowego.