Dość wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych!

Dość wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych!

24 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Aż 99 proc. wypadków na skrzyżowaniu dróg z torami powodują nieostrożni kierowcy – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. Aby temu przeciwdziałać zarządca infrastruktury ruszył dziś z kolejną edycją kampanii społecznej na rzecz poprawy bezpieczeństwa na kolei w Polsce.

Fot. Rafał Wilgusiak

Działaniami prowadzonymi równocześnie w 23 miastach w kraju PLK po raz dziewiąty rozpoczęły ogólnokrajową kampanię na rzecz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych: Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”.

Pokazowe symulacje

Główna inauguracja kampanii odbyła się w Warszawie na przejeździe kolejowym zlokalizowanym na ul. Zabranieckiej. Licznie zgromadzeni mieszkańcy Targówka oraz dziennikarze byli świadkami pokazu akcji ratunkowej w następstwie dwóch symulacji: potrącenia pieszego oraz zderzenia pojazdu z pociągiem jadącym z prędkością ok. 35 km/h. W pokazie wzięły udział jednostki straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, kolejowego ratownictwa technicznego i policji. Ponadto na terenie pokazu partnerzy akcji zaprezentowali swoje działania na rzecz bezpieczeństwa.

Akcja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest jednym z największych tego typu działań w Europie. Skala kampanii „Bezpieczny Przejazd…” oraz ich społeczna rozpoznawalność cieszą się wysokim uznaniem na arenie międzynarodowej, co zostało wyrażone m.in. w trakcie ostatniego spotkania ILCAD 2013 (International Level Crossing Awareness Day – projekt Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa zainicjowany przez Międzynarodowy Związek Kolei) w Genewie 7 maja.

Ludzka głupota

W Polsce znajduje się ponad 13,8 tys. przejazdów kolejowych na których dochodzi rocznie do blisko 250 wypadków z udziałem pojazdów, w których ginie średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „Stop” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Drugi problem stanowią osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w miejscach niedozwolonych, co jest przyczyną blisko 300 wypadków rocznie. Obie kategorie zdarzeń odpowiadają za blisko 80 proc. wypadków na kolei i prawie 100 proc. ofiar.

Przejazdy są zabezpieczone

Wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce są prawidłowo oznakowane i zabezpieczone, zatem bezpieczeństwo na nich zależy wyłącznie od poszanowania przepisów o ruchu drogowym.
- Stale podnosimy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, instalując nowoczesne urządzenia, szkoląc ludzi czy usprawniając procedury zarządzania, wskutek czego corocznie zmniejszamy ilość wypadków. Nadal jednak niepokoi nas ilość zdarzeń, u podstaw których leżą ignorowanie przepisów ruchu drogowego, pośpiech, czy zwykła ludzka głupota - mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Negatywne skutki wypadków

Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, według wyliczeń np. Banku Światowego są gigantyczne. Wśród nich są koszty wypłaty odszkodowań, działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, nie wytworzonego przez osobę, która zginęła. Eksperci szacują koszt nagłej śmierci jednej osoby na ponad 2 mln zł. W rezultacie wypadku na przejeździe lub potrącenia pieszego, przeciętne ograniczenie ruchu wynosi ponad 5 godzin – niezbędne dla czynności procesowych prowadzonych przez prokuraturę oraz usunięcie pojazdów, zaś opóźnienia spowodowane pojedynczym zdarzeniem mogą dotyczyć nawet kilkunastu pociągów towarowych i pasażerskich.

Tysiące opóźnionych pociągów

Codziennie na polskie tory wyjeżdża blisko 6,5 tys. pociągów. Punktualność pociągów pasażerskich jest porównywalna z Deutsche Bahn i wynosi 91,3 proc. za rok 2012. Wypadki na przejazdach i z udziałem pieszych przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych w 2012 r. spowodowały opóźnienia ponad 3 tysięcy pociągów, każdego dnia średnio na prawie 50 minut. Oznacza to, że codziennie prawie 10 pociągów doznaje niemal godzinnego opóźnienia wskutek zdarzeń spowodowanych przez nieostrożnych kierowców lub pieszych.

PKP Polskie Linie Kolejowe kampanię na rzecz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych prowadzą nieprzerwanie od 2005 roku. Akcja prowadzona jest przez cały rok. To przede wszystkim działania edukacyjne (spotkania z dziećmi w szkołach, szeroko zakrojona kampania informacyjna zarówno w mediach jak i na plakatach i ulotkach) oraz egzekwowanie prawa („Bezpieczny poniedziałek”).Szczegóły działań realizowanych w ramach kampanii dostępne są na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.