Krótsza podróż z Poznania do Zielonej Góry

Krótsza podróż z Poznania do Zielonej Góry

01 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już 5 czerwca 2013 r. nastąpi uroczyste zakończenie realizacji projektu modernizacji kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy omijającej stację Czerwieńsk. Dzięki tej inwestycji czas podróży na trasie Zielona Góra - Zbąszynek skróci się o około 30 minut. 

Fot. PKP PLK

Celem projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe była modernizacja linii kolejowej na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk oraz budowa nowego toru tzw. łącznicy umożliwiającej ominięcie stacji węzłowej w Czerwieńsku. Dotychczas przejazd pociągiem z Zielonej Góry do Zbąszynka był wydłużony z powodu konieczności zmiany kierunku jazdy właśnie w Czerwieńsku. Poza tym, stan techniczny całej trasy pozwalał na rozwinięcie prędkości maksymalnie do 80 km/h i z roku na rok ulegał stopniowej degradacji. Dzięki modernizacji nastąpi skrócenie czasu podróży, zwiększenie przepustowości linii, poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz zwiększenie stopnia ochrony środowiska.

W ramach korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów, od 9 czerwca po nowej łącznicy pojadą pierwsze pociągi pasażerskie w tym PKP Intercity do Warszawy i Gdyni oraz Przewozów Regionalnych do Poznania. Najkrótszy czas przejazdu z Zielonej Góry do Poznania wyniesie 1h 40 min. Obecnie najszybszy pociąg TLK „Lubuszanin” pokonuje tę trasę w czasie 2 godz. i 1 minuty, natomiast pociąg REGIO „Malta” jedzie aż 2 godz. i 36 minut.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Inwestycja ta jest dowodem na to, że inwestycje kolejowe są jednym z priorytetów zarządu województwa lubuskiego. Warto zaznaczyć, że w ramach kluczowych inwestycji LRPO wyremontowano również tory od Zbąszynka aż do samego Gorzowa Wlkp. dzięki czemu po otwarciu łącznicy powstał zmodernizowany kolejowy ciąg komunikacyjny łączący obie stolice województwa lubuskiego.

Aby wykorzystać ten potencjał samorząd realizuje następny projekt w ramach LRPO, którego przedmiotem jest zakup czterech nowoczesnych pojazdów pasażerskich. Będą to pojazdy z serii Link produkcji Pesy Bydgoszcz, które są również dostarczane dla kolei niemieckich i czeskich. Dwa z nich już od grudnia 2013 roku pozwolą na uruchomienie bezpośrednich połączeń Zielona Góra – Gorzów Wlkp., których obecnie na tej trasie nie ma.

Kolejnym projektem, dla którego otwarcie łącznicy ma kluczowe znaczenie jest, wspólny z województwem zachodniopomorskim, zakup elektrycznych pojazdów pasażerskich, z których dwa kursować będą na trasie Nowa Sól – Zielona Góra – Poznań. Nowoczesne pojazdy na odcinku Zbąszynek – Poznań będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, dzięki czemu czas jazdy ulegnie dalszemu skróceniu. Całkowita wartość tego projektu wynosi 73,2 mln zł, z czego 35,7 mln zł będzie stanowić dofinansowanie z UE.