Największy w historii PKP Intercity przetarg na modernizację 150 wagonów na trasę Przemyśl - Szczecin został dziś rozstrzygnięty. Kontrakt zrealizuje konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”.
Wartość zamówienia wyniesie ponad 412 mln zł brutto. Połowa środków będzie pochodzić z funduszy unijnych.
Zmodernizowany tabor uzupełni pulę 68 wagonów, które jeszcze tego lata pojawią się na trasie Przemyśl - Szczecin. O kontrakt starało się sześć podmiotów – cztery z Polski i dwa z Czech. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A., które otrzyma 412 869 180,00 zł brutto. Wykonawca zamówienia od momentu wejścia w życie umowy będzie miał 24 miesiące na realizację projektu.
Modernizacja obejmie wagony przedziałowe i bezprzedziałowe 1. i 2. klasy, jak również wagony sypialne, z miejscami do leżenia oraz barowe.
Zakres prac obejmie instalację nowych systemów i podzespołów, montaż foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej. W ramach modernizacji pojawią się również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz rowerzystów.
Wagony zostaną dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli przewoźnikowi w pełni wykorzystywać możliwości eksploatacyjne obecnie modernizowanych linii kolejowych E-30 (fragment Wrocław - Katowice - Kraków ) i E-59 (fragment Wrocław - Poznań - Szczecin).
Projekt modernizacji zostanie częściowo sfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.