UnitorB z AHM 800R na linii nr 139

UnitorB z AHM 800R na linii nr 139

11 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na linii nr 139 łączącej Katowice z przejściem granicznym Zwardoń/Skalité na wysokości Tychów pojawiła się jedna z najpotężniejszych maszyn torowych pracujących na polskich torach – AHM 800R.

Fot. Michał Wójcicki

Prace rewitalizacyjne na linii nr 139 z wykorzystaniem AHM 800R wykonuje firma UnitorB jako podwykonawca. Liderem w tym kontrakcie jest natomiast Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Inwestycja polega na wzmocnieniu podtorza na linii kolejowej nr 139 Katowice – Zwardoń.

AHM 800R jest maszyną torową do potokowej wymiany podtorza. Jej zaletą jest to, że potrafi je usunąć bez konieczności usuwania toru. Jak to robi? Specjalna konstrukcja podnosi tor razem z przypiętymi podkładami do góry. W tym czasie cały materiał tworzący podtorze jest usuwany i transportowany taśmociągami do miejsca gdzie są z niego usuwane z niego wszelkie zanieczyszczenia. W tym czasie na pozbawionej podtorza powierzchni zostaje rozłożona geowłóknina i przysypana drobnym tłuczniem. Na tak przygotowaną nawierzchnię maszyna podsypuje oczyszczony tłuczeń i opuszcza torowisko. Dzięki zamontowanemu na AHM 800R oświetleniu prace mogą być wykonywane także w nocy.

Jak mówi Tomasz Pikała, inżynier budowy na remontowanym odcinku wykorzystanie „ahaemki” znacznie ułatwia i przyspiesza prace. – Dzięki niej jesteśmy w stanie wymienić podtorze na odcinku 400 metrów w ciągu jednej doby – dodaje. Maszyna do potokowej wymiany podtorza pracowała na odcinkach linii 139 o łącznej długości 4 km.