Jak wykorzystać kolejowy potencjał Polski?

Jak wykorzystać kolejowy potencjał Polski?

12 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podczas odbywającego się w dniach 11-13 czerwca w Świdnicy Kongresu Regionów, samorządowcy wraz z przedsiębiorcami będą m.in. szukać odpowiedzi na pytanie „czy kolej to pasażerski transport przyszłości?”.

Fot. Rafał Wilgusiak

IV Ogólnopolski Kongres Regionów odbywa się w dniach 11-13 czerwca. Miejscem spotkania tradycyjnie jest Świdnica. W panelu „Czy kolej to pasażerski transport przyszłości?”, który odbędzie się w środę, 12 czerwca o godz. 14.40 oprócz udział marszałków województw i przedstawicieli przedsiębiorców, wezmą także udział: Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP, Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, prof. Stanisław Koziarski, ekspert zajmujący się transportem regionalnym z Uniwersytetu Opolskiego, Marcin Roszkowski z Instytutu Jagiellońskiego, Paweł Stefański, członek zarządu Przewozów Regionalnych.

Wychodząc z założenia, że rozwój kolei pasażerskiej, pod kątem jej dostępności zwłaszcza w wymiarze lokalnym, stanowi jeden z wiodących czynników rozwoju gospodarczego regionów, dyskusja panelowa skoncentruje się na następujących zagadnieniach:

  • Czy kolej ma szansę stać się konkurencyjnym wobec transportu autobusowego rodzajem transportu (pod warunkiem istnienia odpowiedniej infrastruktury, taboru, innych udogodnień dla pasażera np. taryf itp.). W ostatnich latach największy nacisk położony był na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej, teraz – czas na kolej, aby mogła być najbardziej wybieranym rodzajem transportu.
  • Jak inwestycje w infrastrukturę kolejową i tabor przyczynić się mogą do rozwoju regionów i całej gospodarki w wymiarze makro?
  • Jak wykorzystać cały kolejowy potencjał Polski? Chodzi tu zarówno o niewykorzystywaną w wystarczającym stopniu infrastrukturę kolejową, jak również całego zaplecza technologiczno – ekspercko – edukacyjnego?
  • Jak doprowadzić do tego, aby kolej stała się środkiem „pierwszego wyboru” w wymiarze lokalnym (codzienne dojazdy do pracy, szkoły, urzędów itp.)?
  • Jaki model funkcjonowania kolei w wymiarze lokalnym powinien być najbardziej efektywny ekonomicznie? 
  • Konkurencja między kolejowymi przewoźnikami pasażerskimi a dobro pasażera.
  • Zwiększenie efektywności krajowych przewoźników w celu przygotowania ich do całkowitego uwolnienia rynku kolejowych przewozów pasażerskich w 2019 roku.
  • Pozytywne wzorce zagraniczne - zarówno pod względem funkcjonowania pasażerskiego transportu kolejowego – w służbie dla pasażera: np. dostępność, wygoda, punktualność, przyjazna infrastruktura czy zintegrowany system transportu (kolej uzupełniająca się z busami i autobusami oraz transportem miejskim).

Kongres Regionów to unikatowe miejsce spotkań świata biznesu, przedsiębiorców i inwestorów z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Do tej pory odbyły się trzy edycje Kongresu. Ostatnia (29-31 maja 2012 r.) skupiła blisko 2 tys. przedstawicieli samorządu, władz państwowych, biznesu oraz mediów. W jej trakcie odbyło się 5 sesji plenarnych oraz 64 panele dyskusyjne. Wręczone zostały nagrody w 9 rankingach samorządowych, w których nagrodzono w sumie 159 prezydentów, burmistrzów, starostów oraz wójtów.