Wsiąść do pociągu nie byle jakiego

Wsiąść do pociągu nie byle jakiego

PODZIEL SIĘ

- Samorządy stawiają na kolej - mówiła Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego podczas panelu "Czy kolej to pasażerski transport przyszłości?" w ramach IV Ogólnopolskiego Kongresu Regionów, który odbył się w Świdnicy.

Fot. lubuskie.pl

 Marszałek podkreśliła, że transport kolejowy jest jednym z priorytetów w nowym okresie programowania, a projekty realizowane w partnerstwie są skazane na sukces. - Nie mamy wątpliwości, że publiczny transport kolejowy wymaga inwestycji i należy go wspierać - dodała Elżbieta Polak. Lubuskie jest tego dobrym przykładem.

Kolejowe Lubuskie

Elżbieta Polak zapytana o to, co samorząd robi, by transport kolejowy stał się "pierwszym wyborem" dla potencjalnych pasażerów, opowiedziała o ostatnich inwestycjach kolejowych w regionie, jak choćby otwartej niedawno łącznicy Czerwieńska, która skróci czas przejazdu na trasie z Zielonej Góry do Zbąszynka o 30 minut. Inwestycja kosztowała 73 mln zł i była dofinansowana z LRPO. Poza tym jeszcze w tym roku lubuskie wzbogaci się o cztery nowe szynobusy. Dwa z nich pojadą trasą, która połączy Zieloną Górę z Gorzowem Wlkp. Dwa kolejne pojazdy początkowo obsługiwać będą trasę Kostrzyn - Gorzów Wlkp.- Krzyż, a docelowo Gorzów Wlkp. - Berlin oraz Zielona Góra - Frankfurt Oder z prawdopodobnym wydłużeniem do Berlina. Warto podkreślić, że od 2003 roku samorząd województwa wydał 120 mln zł na zakup taboru kolejowego. - Trzeba zadbać także o jakość tego taboru i mieć na uwadze wygodę pasażerów oraz standard podróży - dodała marszałek Polak.

Przypomniała, że w strategii województwa został ściśle określony kierunek rozwoju regionu.
- Stawiamy na kolej, stawiamy na ekologię, na zdrowie. Robimy to zgodnie z ukierunkowaniem polityki spójności. Rachunek ekonomiczny jest bardzo ważny, ale dla rozwoju regionu ważna jest przede wszystkim rzetelna diagnoza. My ją postawiliśmy – mamy strategię rozwoju województwa i jasno określony kierunek: rozwijamy transportową infrastrukturę kolejową – podkreśliła Polak.

3 mln pasażerów kolei

Samorząd województwa lubuskiego nie ma wątpliwości, że kolejowy transport publiczny wymaga inwestycji i należy go wspierać. W nowej perspektywie finansowej planowane są o wiele większe inwestycje w kolej, bo takie jest wskazanie Unii Europejskiej. – Pamiętajmy jednak, że  budżet UE nie zastępuje naszych obowiązków, ale tylko wspiera nasze działania. Poza tym 3 mln mieszkańców skorzystało w ubiegłym roku z kolei, nie możemy tak po prostu zastąpić czym innym tego środka transportu – powiedziała marszałek na pytanie o słuszność dopłacania do transportu kolejowego przez samorządy.

Taką politykę docenił profesor Stanisław Koziarski z Uniwersytetu Opolskiego.- Chwała lubuskiemu za to, że utrzymuje podstawową sieć kolejową. Minimum podstawowego transportu musi pozostać w regionie. Miasta odcięte od linii kolejowych czują się zepchnięte na margines – zaznaczył.

Kongres Regionów to unikatowe miejsce spotkań świata biznesu, przedsiębiorców i inwestorów z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Do tej pory odbyły się trzy edycje Kongresu. Ostatnia (29-31 maja 2012 roku) skupiła blisko 2.000 przedstawicieli samorządu, władz państwowych, biznesu oraz mediów. W jej trakcie odbyło się 5 sesji plenarnych oraz 64 panele dyskusyjne.