Transport miejski Rondo ONZ: demontaż tunelu na poziomie -2

Rondo ONZ: demontaż tunelu na poziomie -2

18 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pół roku temu TBM-y przeszły przez wstępnie przygotowany korpus stacji Rondo ONZ i komorę rozjazdu położoną w jej zachodnim krańcu. Dzisiaj trwa wykop pod najniższą kondygnację -2 oraz demontaż tunelu pozostawionego przez maszyny drążące.

Fot. M.Żuchowski

W pierwszej kolejności na poziomie -1 zniknęły tymczasowe słupy podtrzymujące konstrukcję eliptycznego stropu górnego, dzięki czemu na zdjęciach można już obejrzeć przestrzeń zbliżoną do ostatecznego kształtu tej kondygnacji. W dalszej kolejności przystąpiono do łączenia stacji z położonymi na tym samym poziomie pasażami – najpierw we wschodniej części placu budowy.

  

  

Powstaje poziom -2

Rozpoczęto już wykop pod kolejną kondygnację, sięgającą jeszcze 7 m w głąb ziemi, licząc od stropu pośredniego. To będzie już ostatni poziom tej stacji – na nim znajdzie się peron pasażerski. Zanim jednak dotrzemy do poziomu płyty dennej, musimy zdemontować obudowę tuneli – pozostałość po pracy TBM-ów w niezakończonej konstrukcji stacji. Warto przypomnieć, że etap podstropowy budowy stacji nastąpił dopiero po przejściu maszyn drążących. Pozostawione przez nie tunele, dziś znajdujące się we wnętrzu stacji, zniknęły już na około 1/4 jej długości.

Jak widać na zdjęciach, tunele przebiegające pod Rondem ONZ posiadają wzmocnienie w formie metalowych klamr dodatkowo spinających segmenty. Razem z tunelami należało rozmontować przebiegające w ich wnętrzach instalacje obsługujące zaplecze maszyn drążących – dopiero po ich ponownym montażu TBM-y Maria i Anna będą mogły kontynuować drążenie.

  

  

Na wschód od ronda

Komora rozjazdu, do tej pory odkryta od góry, umożliwiała oglądanie konstrukcji ażurowej pełniącej funkcję stropu pośredniego. Teraz część centralna jest przykrywana stropem. Budowa płyty górnej wymaga podparcia szalunku, od spodu, przy pomocy rusztowań ustawionych bezpośrednio na płycie dennej.

  

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł „Pociągiem w Łódzkie” po raz drugi „Pociągiem w Łódzkie” po raz drugi
Następny artykuł Stolica: zamknięcia nie tylko na średnicy Stolica: zamknięcia nie tylko na średnicy