Dobre wyniki Stadlera za 2012 r.

Dobre wyniki Stadlera za 2012 r.

18 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Obroty o wartości 2,4 mld i zamówienia na 720 mln franków szwajcarskich w 2012 r. – pomimo kryzysu gospodarczego w UE Grupa Stadler całkiem dobrze radzi sobie na rynku. 

Fot. Stadler

W 2012 r. Grupa zatrudniła również 500 nowych pracowników, zwiększając tym samym zatrudnienie do 5 tys. osób. Dobre wyniki Stadler zawdzięcza m.in. dużej liczbie zamówień pozyskanych w latach 2008-2010.

Wśród sukcesów firmy należy wymienić wygraną Stadler Polska w przetargu na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Zamówienie jest realizowane przez zakład w Siedlcach.

Nowe pojazdy na światowych rynkach

W 2012 r. Grupa Stadler Rail po raz kolejny punktualnie dostarczała na światowe rynki innowacyjne i niezawodne pojazdy szynowe. Wśród najważniejszych osiągnięć firmy w ubiegłym roku warto wymienić:

• Od września 2012 r. 11 z 28 zamówionych przez BLS piętrowych pojazdów KISS obsługuje połączenia podmiejskie w rejonie Berna w Szwajcarii
• Firma Stadler dostarczyła pierwszy spalinowy zespół trakcyjny FLIRT do Estonii. Pojazd został wyprodukowany w zakładzie w Siedlcach. Estoński przewoźnik zamówił w sumie 20 pociągów tego typu do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze całego kraju. Stadler realizuje dla Estonii również zamówienie na elektryczne zespoły trakcyjne
• Nowe zespoły trakcyjne firmy Stadler z powodzeniem jeżdżą także na szwajcarskiej linii Zentralbahn Brünig łączącej Lucernę z Interlaken. Zamówienie obejmowało dostawę 4 siedmioczłonowych oraz 6 trójczłonowych pojazdów
• Brazylijski przewoźnik towarowy MRS rozpoczął eksploatację najsilniejszych na świecie lokomotyw z napędem na koło zębate. Te 121-tonowe lokomotywy ciągną ładunki 375 ton po torze o nachyleniu 10,4% pomiędzy São Paulo i Santos oraz aż do 750 ton w trakcji podwójnej. Łącznie wyprodukowanych zostało 7 takich lokomotyw

Oprócz powyższych przykładów, w 2012 r. do eksploatacji wprowadzonych zostało jeszcze wiele innych pociągów i tramwajów firmy Stadler. Szwajcarskie fabryki opuściło ponad 190 pociągów, które zostały dostarczone do ponad 10 krajów, a w zakładach w Niemczech wyprodukowano około 100 pojazdów. Siedlecka fabryka dostarczyła w ubiegłym roku 55 pociągów na trzy rynki, w tym 47 pociągów przegubowych GTW na rynek holenderski, 5 zespołów trakcyjnych FLIRT dla czeskiego przewoźnika LEO Express oraz 3 pojazdy FLIRT dla estońskiego Elektriraudtee.

Zgodnie z planem realizowane jest również zamówienie na 50 pociągów FLIRT z opcją na dodatkowe 16 pojazdów dla Norweskich Kolei Państwowych (NSB). Pociągi te mogą osiągać prędkość do 200 km/h. Od 2012 r. przewoźnik odebrał od firmy Stadler 33 pojazdy, które przeszły niezbędne testy pozwalające na obsługę pasażerskich połączeń kolejowych. Wszystkie dostawy odbyły się terminowo.

Trudna sytuacja gospodarcza

Od dziesięcioleci Szwajcaria uważana jest za jeden z najdroższych krajów pod względem kosztów produkcji. Dodatkowo frank szwajcarski znacząco się umocnił, co spowodowało natychmiastowy, relatywny wzrost cen w eksporcie aż o 30 proc. Ponadto liczba ogłaszanych przetargów oraz kontraktów na rynkach zachodnioeuropejskich, na które Stadler dostarcza swoje pojazdy, spadła z powodu kryzysu zadłużeniowego w Europie.

Aby zapewnić sobie dobre wyniki w trudnych warunkach ekonomicznych, firma Stadler podjęła następujące działania:

• wdrożenie programu redukcji kosztów
• outsourcing zakupów do strefy euro
• inwestowanie w innowacje
• outsourcing zamówień do zagranicznych spółek działających w ramach Grupy Stadler Rail

Pomimo powyższych działań, trudne warunki ekonomiczne spowodowały, że skonsolidowana marża EBIT firmy spadła w 2012 r. o ok. 2 proc.

Nowe segmenty rynku

Krokiem strategicznym mającym na celu wzmocnienie pozycji Grupy Stadler Rail jest wejście w nowe segmenty rynku.

• W 2012 r. Grupa Stadler Rail po raz pierwszy zdobyła zamówienie na pociągi dla metra. Kontrakt podpisany przez Stadler Pankow z Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obejmuje dostawę dwóch prototypów pojazdów z opcją na kolejne 34 pociągi dla berlińskiego metra
• Bazując na szybkich pociągach osiągających prędkość 200 km/h, zaprojektowanych dla Norweskich Kolei Państwowych (NSB) i austriackiego przewoźnika Westbahn, które okazały się ogromnym sukcesem, firma Stadler opracowała szybki pociąg rozwijający prędkość do 250 km/h. Pojazd ten został zaoferowany SBB (Szwajcarskim Kolejom Federalnym) w grudniu 2012 r., w ramach przetargu na nowe pociągi do obsługi połączeń pomiędzy Frankfurtem, Zurychem i Mediolanem na linii NEAT. Wyniki przetargu zostaną ogłoszone w tym roku

Ekspansja na nowe rynki

Kolejnym strategicznym krokiem Grupy jest pozyskiwanie zamówień na nowych rynkach. Podczas gdy sytuacja ekonomiczna w Europie Zachodniej jest trudna, Stadler widzi potencjał w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw. Kraje te mają bogate tradycje kolejowe, a wykorzystywany przez nie tabor wymaga modernizacji. Jednocześnie posiadają one zasoby finansowe na nowe inwestycje. Świetnym przykładem jest warte 350 mln euro zamówienie złożone w firmie Stadler w lutym 2013 r. przez rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress.

Potencjał posiadają także kraje arabskie, zwłaszcza jeśli chodzi o miejskie przewozy pasażerskie. Na bazie rozwiązań wypracowanych dla berlińskiego metra, Stadler będzie oferował na tych rynkach podobne pojazdy.

Perspektywy na przyszłość

Rok 2013 zapowiada się dla Grupy Stadler Rail bardziej obiecująco, co wynika z poprawy sytuacji na rynkach walutowych oraz zmniejszenia zadłużenia krajów europejskich. Wartość zamówień, które firma pozyskała od początku roku, wynosi ok. 1,5 miliarda franków szwajcarskich. Trudno jest jednak powiedzieć, czy zakłady Grupy Stadler Rail w Szwajcarii, zwłaszcza zaś fabryka w Bussnang, będą mogły w pełni wykorzystywać swoje moce produkcyjne w latach 2015-2016.

Oprócz przetargu dla SBB, w toku jest jeszcze kilka postępowań przetargowych, w których Stadler bierze udział, zarówno na rodzimym rynku szwajcarskim, jak i za granicą. Dla przykładu firma złożyła ofertę wymiany znacznej części użytkowanej obecnie przez Verkehrsbetrieben Zürich (VBZ) floty tramwajów. Wśród perspektywicznych rynków wymienić można również Azerbejdżan, Kazachstan oraz kraje Wspólnoty Niepodległych Państw. Skutki kryzysu zadłużeniowego w Europie będą z pewnością odczuwalne jeszcze przez jakiś czas, dlatego Stadler podjął kolejne kroki w celu zwiększenia efektywności, redukcji kosztów oraz wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie te działania pozwolą firmie na utrzymanie pozycji lidera na rynku pojazdów szynowych.