Wciąż nierozwiązany problem ze zbyt szybkim ścieraniem się kół w nowych pojazdach EN97 produkcji Pesy oraz brak zapewnienia dodatkowej rezerwy mocy – to główne przeszkody, które najprawdopodobniej nie pozwolą w tym roku Warszawskiej Kolei Dojazdowej zmienić napięcia w sieci zasilającej.
Przebudowa podstacji trakcyjnych znajdujących się całkowicie w gestii WKD (podstacje w Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim) od strony energetycznej znajduje się na ukończeniu. Do wykonania pozostały jeszcze prace związane z częścią budowlaną (wykończenie i zabezpieczenie obiektów oraz ich najbliższego otoczenia), bez których przewoźnik nie może odebrać całości realizowanego przedsięwzięcia.
– Ponadto, w drugiej połowie bieżącego roku będą finalizowane działania związane z przyłączeniem dodatkowej rezerwy mocy dla linii WKD z podstacji trakcyjnej należącej do PKP Energetyka w rejonie Dworca Zachodniego – tłumaczy Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Na pytanie, na ile realna jest zmiana zasilania jeszcze w tym roku, rzecznik odpowiedział, że „przyjęta w założeniach umowna data zmiany napięcia to lipiec lub sierpień 2013 r., jednak rzeczywisty termin przełączenia zostanie ustalony po uwzględnieniu wszystkich uwarunkowań, tak aby był możliwie optymalny. - Obecnie takim terminem jest połowa roku 2014 – zaznacza Kulesza. - Należy pamiętać, że będzie to decyzja, której ewentualne cofnięcie może być niezwykle trudne oraz kosztowne”
Problemem jest wciąż brak taboru, o którym pisaliśmy miesiąc temu. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło. - W dalszym ciągu prowadzone są działania z udziałem uprawnionych jednostek badawczych, które mają na celu ograniczenie i docelowe wyeliminowanie występujących trudności w eksploatacji elementów konstrukcyjnych układów biegowych i hamowania pojazdów EN97 - tłumaczy rzecznik. - W chwili obecnej osiągnięcie ostatecznych rozstrzygnięć w zakresie pełnej dyspozycyjności pojazdów EN97 zakładamy wstępnie przed upływem bieżącego roku. Kluczowym terminem będzie jednak dla nas połowa 2014 r.
Zmiana zasilania i uporanie się z wadami EN97 z pewnością poprawi komfort podróży, ale znaczące zwiększenie oferty przewozowej nastąpi dopiero po zakupie przez WKD kolejnych sześciu nowych zespołów trakcyjnych.