ZNTK zmodernizuje ezety ze Szczecina

ZNTK zmodernizuje ezety ze Szczecina

27 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Województwo zachodniopomorskie zyska gruntownie zmodernizowane EZT, konsorcjum wykonawców – dobry portfel zamówień, a pasażerowie zachodniopomorskich kolei regionalnych radykalną poprawę komfortu podróży składami EN57.

Fot. Patryk Farana

Dziś w hali  sekcji utrzymania i napraw taboru elektrycznego na stacji Szczecin Wzgórze Hetmańskie została podpisana umowa na modernizację 7 używanych elektrycznych zestawów trakcyjnych, które Województwo Zachodniopomorskie kupiło w 2012 r. od spółki Przewozy Regionalne.

W kolejowej scenerii, na tle jednego z EN57 dokument podpisali: marszałek województwa Olgierd Geblewicz oraz prokurent Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, dyrektor marketingu rynku krajowego Jerzy Berg  i prezes Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” SA Krzysztof Adamski. Towarzyszył im dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Andrzej Chańko.

- Spotykamy się w nietypowym miejscu, w nietypowej scenerii, aby uzmysłowić wszystkim, jaki skok jakościowy już zrobiliśmy. Kolejne cele są nie mniej ambitne – zaakcentował marszałek Olgierd Geblewicz, rozpoczynając uroczystość.

Nawiązując do podpisywanej umowy, marszałek podkreślił, że jest ona konsekwencją podjętej w ubiegłym roku decyzji o wymianie elektrycznego taboru. – Chcemy, aby było to pojazdy nowoczesne, spełniające najlepsze standardy techniczne – mówił Olgierd Geblewicz. – Niestety, nie stać nas na zakup nowych pociągów, dlatego wybraliśmy ścieżkę modernizacji. W tej chwili mówimy o modernizacji 7 EZT-ów, ale mamy w umowie zastrzeżoną opcję rozszerzenia o kilka następnych.

Jak się okazało, najstarszy z pojazdów przewidzianych do modernizacji „urodził się” w tym samy roku co marszałek Geblewicz. – Jeśli modernizacja tej najstarszej jednostki będzie satysfakcjonująca, to obiecuję, że i ja pomyślę o liftingu – z humorem zakończył swoje wystąpienie. 

Dyrektor Jerzy Berg przede wszystkim podkreślał bardzo dobrze układającą się współpracę z Województwem Zachodniopomorskim. Krótko wypunktował najważniejsze elementy zaplanowanego zakresu prac. – Modernizacja EN-ów pozwoli przede wszystkim podnieść komfort podróży, ale niektóre rozwiązania techniczne podniosą standardy techniczne i jakość warunków pracy załóg kolejowych – stwierdził dyrektor Berg. Obiecał też, że jeszcze przed wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 4 pojazdy zostaną przekazane do eksploatacji.

Prezes mińskich ZNTK Krzysztof Adamski nie krył zadowolenia z pozyskanego kontraktu. Jego zdaniem dotychczasowa praca jego zakładu udowadnia, że wykonają to zadanie z gwarantowanym sukcesem. -  To 50 modernizacja, jaką wykonujemy – mówił Krzysztof Adamski, zaznaczając, że ZNTK specjalizują się właśnie w modernizacji taboru tego typu.  

A jaka jest różnica pomiędzy taborem typu EN57 a SA136 można było się przekonać podczas podróży do i z stacji Szczecin Wzgórze Hetmańskie. Na miejsce uroczystości jej uczestników zabrał na pokład pierwszy z przeznaczonych do modernizacji pojazdów, a z powrotem do Szczecina Głównego odwiózł ich popularny „Smerf”, nowoczesny spalinowy SA136. Różnica w komforcie podróży była nie tylko odczuwalna, ale też bardzo widoczna.

7 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu EN57, które zostaną poddane modernizacji, wyprodukowano w latach 1972-85. Modernizacja pozwoli na przedłużenie ich eksploatacji o kolejne minimum 15 lat. Koszt realizacji zamówienia wyniesie 57 687 000 zł.