PLK kupią nowoczesny pojazd diagnostyczny

PLK kupią nowoczesny pojazd diagnostyczny

11 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Polskie Linie Kolejowe systematycznie starają się pozyskiwać nowoczesny sprzęt diagnostyczny. Przykładem jest trwający obecnie przetarg na dostawę pojazdu szynowego, który poszerzy i usprawni badanie infrastruktury.

Fot. PKP PLK

Diagnostyka jest dziedziną, o której niewiele się mówi. Tymczasem ma ona ogromny wpływ na cały proces utrzymania infrastruktury kolejowej. Jest głównym narzędziem, które zapewnia bezpieczne prowadzenie pociągów. Ale nie tylko. Ponadto, obniża koszty utrzymania infrastruktury, stanowi podstawę planów modernizacyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych, a także wpływa na kształtowanie oferty przewoźników pasażerskich. - Diagnostyka jest integralną częścią działalności zarządcy infrastruktury. Jest podstawową wszystkich procesów utrzymania oraz procesów zarządzania infrastrukturą kolejową - zaznacza Robert Kuszewski, zastępca dyrektora w Centrum Diagnostyki PKP PLK.

Pole działania PLK w tej sferze zostanie poszerzone dzięki nowemu pojazdowi, który pozwoli na jeszcze dokładniejszą i szerszą ocenę stanu toru, dzięki jednoczesnej rejestracji wszystkich parametrów toru umożliwiającej wychwytywanie wszelkich nieprawidłowości.

Pomiary z prędkością 120 km/h

System pomiarowy nowego pojazdu musi zapewnić pomiar geometrii toru i szyny, wideo inspekcję, skaning elementów infrastruktury, pomiar parametrów sieci trakcyjnej, pomiar przyspieszeń na maźnicach (oddziaływanie dynamiczne), pomiar torowych urządzeń oddziaływania pociągu (pomiar elektromagnesów SHP). Wszystkie systemy powinny być zsynchronizowane z systemem lokalizacji pojazdu pomiarowego. Pojazd powinien osiągać prędkość eksploatacyjną 120 km/h z napędem własnym z zachowaniem funkcji pomiarowych dla tej prędkości.

Zakładany zakres wykonywanych pomiarów w roku będzie obejmował ok. 40 tys. km toru. W normalnej, codziennej pracy musi być możliwe wykonywanie pomiarów w pełnym zakresie na długości ok. 400 km torów na liniach sieci PKP PLK. Jazdy pomiarowe wykonywane będą zasadniczo w okresie dziennym, ale z uwagi na możliwość wykonywania pomiarów również w porze nocnej, pojazd powinien być dostosowany do realizacji zadań przez całą dobę. Pojazd powinien być też przystosowany do pracy przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych.

Niezawodność przez 10 lat

Pojazd musi być zaprojektowany tak, aby zapewniał dużą sprawność realizacji pomiarów infrastruktury, wysoką trwałość i niezawodność produktu, niskie koszty eksploatacji, minimalizację negatywnego wpływu na środowisko, dobry komfort pracy i wypoczynku załogi oraz interoperacyjność. Poza tym, ma nie zakłócać pracy urządzeń infrastruktury kolejowej.

Maszyna będzie miała dwa stanowiska operatorów systemów pomiarowych. Każde stanowisko powinno być uniwersalne i umożliwiać jednoczesne śledzenie mierzonych parametrów i operowanie ustawieniami pomiarów. W pojeździe będzie możliwa wstępna obróbka danych w pojeździe. Żywotność systemu pomiarowego ma wynosić nie mniej niż 10 lat.

Wykonawca, który zechce wziąć udział w przetargu zobowiązany jest do wniesienia wadium w wysokości 700 tys. zł. Oferty będą podlegać ocenie pod kątem kryteriów: cena (90 proc.), ocena korony pryzmy podsypki (1 proc.), zagłębienie podkładki w podkładzie drewnianym (1 proc.), szerokość żłobków w nawierzchni torowej (1 proc.), pochylenie podłużne toru (1 proc.), pneumatyczna amortyzacja II stopnia (2 proc.), współczynnik niezawodności (3 proc.), autonomia (1 proc.).

Firma, która wygra przetarg ma dostarczyć pojazd w ciągu 24 miesięcy. Oferty można składać do 2 sierpnia.