Transport miejski Specjalny tramwaj zbadał tory w Poznaniu

Specjalny tramwaj zbadał tory w Poznaniu

18 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na początku lipca, zarówno w dzień, jak i w nocy, po Poznaniu kursował drogocenny tramwaj. Pod podwoziem zamontowane miał czułe kamery najnowszej generacji, w tym kamerę termowizyjną czy szybkoklatkową sprowadzoną specjalnie z Politechniki Warszawskiej, aby badać współpracę koła tramwajowego z torem.

Fot. K. Lesińska, MPK Poznań

Specjalna aparatura analizowała też drgania i poziom hałasu, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. Badania prowadzone są w ramach nawiązanej kilka lat temu współpracy MPK Poznań z naukowcami z Politechniki Poznańskiej.

- Prowadzone badania są unikalne nie tylko w skali kraju, ale również i Europy – mówi prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski, dziekan Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu. - Wykorzystane zostały zarówno kamery umieszczone pod pojazdem, w pobliżu obszaru współpracy koła i szyny, jak również mikrofony oraz przetworniki drgań. W badaniach wykorzystana została m.in. kamera termowizyjna, analizująca energię w punkcie styku koła i szyny. Zarejestrowane obrazy termograficzne umożliwią identyfikację styku jedno lub wielopunktowego badanego koła tramwajowego, w aspekcie bezpieczeństwa przed wykolejeniem oraz komfortu jazdy.

Pod pojazdem została również umieszczona profesjonalna kamera szybkoklatkowa, która umożliwia precyzyjne śledzenie ruchu koła nawet podczas krótkotrwałych wymuszeń, np. podczas wjazdu na iglicę zwrotnicy.

- Pomiary prowadzone są różnych warunkach eksploatacji: na torze prostym, podczas przejazdu przez krzyżownice, czy jazdy w łuku itp. – przyznaje Marek Grzybowski, dyrektor techniczny MPK Poznań. „Pozwolą one na porównanie zachowania się różnego typu pojazdów w wybranych warunkach ruchu, a wyniki posłużą identyfikacji miejsc na infrastrukturze torowej, na których oddziaływanie koła z szyną jest najbardziej niekorzystne w aspekcie własności biegowych pojazdu. Ponadto zarejestrowany poziom generowanego hałasu podczas współpracy koła z szyną pozwoli na ograniczenie jego propagacji do otoczenia. Tym samym badania wpłyną na poprawę komfortu życia mieszkańców oraz bezpieczeństwa podróżowania komunikacją miejską.