Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, zamknięty obieg sanitarny, Internet (Wi-Fi) i automatyczne zapowiedzi przystanków - to tylko niektóre z wymagań Kolei Śląskich dotyczące pojazdu, zamawianego w ogłoszonym przetargu.
Śląski przewoźnik opublikował szczegółowe wymagania techniczne dotyczące zamawianego pociągu. Przewoźnik chce, by napęd jednostki składał się z dwustopniowej przekładni i asynchronicznego silnika. Dzięki temu pojazd będzie mógł jeździć do 120 km/h.
Skład zostanie wyposażony w połówkowe pantografy oraz odskokowo-przesuwne drzwi z czujnikiem ruchu. W przedsionkach ma znajdować się interkom umożliwiający łączność pasażerów z maszynistą. Ponadto pociąg zostanie wyposażony w urządzenia wygłaszające automatycznie komunikaty o następnym przystanku. System komunikatów głosowych ma posiadać również funkcję zdalnego sterowania za pośrednictwem GPS i możliwość inicjowania zapowiedzi przez dyspozytora oraz system zarządzania informacją pasażerską.
Nowością ma być Internet. Przewoźnik wymaga zabudowania instalacji internetowej z wykorzystaniem technologii Wi-Fi. Router i anteny GSM/Wi-Fi mają znajdować się w każdym członie.
W kabinie maszynisty, jak i przestrzeni pasażerskiej zostanie zamontowana klimatyzacja. Pociąg będzie wyposażony w zewnętrzne wyświetlacze LED i wewnętrzne monitory LCD. Wewnątrz i na zewnątrz (z każdej strony) ma mieć zamontowane kamery.
Koleje Śląskie przewidziały dostosowanie jednostki do przewozu osób niepełnosprawnych i rowerów. Chcą też przygotowania miejsca na zabudowę dwóch maszyn wendingowych (przekąski i słodycze).
Na oferty w przetargu przewoźnik czeka do 22 sierpnia. Realizacja zamówienia ma odbyć się w ciągu niewiele ponad dwóch miesięcy - do 4 listopada 2013 r.