Transport miejski Poznań: bilety okresowe wracają do łask

Poznań: bilety okresowe wracają do łask

25 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czerwiec był pierwszym w tym roku miesiącem, w którym Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu odnotował wzrost sprzedaży większości biletów długookresowych w porównaniu do czerwca roku 2012.

Fot. Kuba Batorowicz

W czerwcu 2013 roku poznański ZTM sprzedał 90 729 sztuk biletów długookresowych (w czerwcu 2012 r. odpowiednio 86 605), co daje przyrost liczby sprzedanych biletów o 4,8 proc. oraz wzrost w dochodach budżetu Miasta na poziomie 12,5 proc. Najbardziej popularne w tej grupie bilety 30-dniowe także cieszyły się większym powodzeniem u pasażerów niż rok temu. Sprzedano ich ponad 3,9 tys. więcej, co daje wzrost na poziomie 4,7 proc. oraz 11,6 proc. wzrost we wpływach do kasy Miasta. Można to wytłumaczyć faktem, że część osób dotychczas korzystających z biletów 12-miesięcznych kupionych w maju 2012 roku (czyli przed wejściem w życie podwyżki cen biletów) oraz z biletów 6-miesięcznych kupionych w grudniu 2012 roku powoli wraca do kupowania biletów 30-dniowych.

Wciąż dobrze sprzedają się bilety krótkookresowe (24-, 48-, 72-godzinne oraz 7-dniowe). W tej grupie biletów ZTM odnotowało wzrost sprzedaży o 3,2 proc. co przełożyło się na zwiększenie wpływów o 12,7 proc. Niestety, mocno spadła sprzedaż biletów jednorazowych (spadek o 22,7 proc. liczby sprzedanych biletów i spadek o 18 proc. wpływów).

Generalnie, w czerwcu 2013 r. poznański ZTM sprzedał łącznie o 21,6 proc. biletów mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, co przełożyło się na nieznaczny spadek wpływów (-3,4 proc.).

Podsumowując I półrocze 2013 roku odnotowano blisko 14 proc. spadek liczby sprzedanych biletów przy jednoczesnym, ponad 12-procentowym wzroście przychodów z ich sprzedaży. Na taki wynik wpływ miał szereg czynników, m.in. skutki kryzysu wpływające na realny dochód gospodarstw domowych, ale także utrudnienia w ruchu związane z remontami i inwestycjami, które w znaczny sposób pogorszyły warunki podróżowania.

Warto też podkreślić bezprecedensowy wzrost ruchu rowerowego w mieście, który był już widoczny od wczesnej wiosny tego roku. Mieszkańcy w dużo większym stopniu niż dotychczas korzystają z tego środka transportu, czemu sprzyja coraz gęstsza sieć ścieżek dla cyklistów oraz przyjazne dla nich uregulowania (np. możliwość przewozu roweru w pojazdach komunikacji miejskiej). Jest to krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu.

Największy udział w spadku sprzedaży mają bilety jednorazowe, a w szczególności bilety do 15 minut. Niewątpliwie znaczący wpływ na ten fakt ma wydłużenie obowiązywania ważności biletów czasowych, które sprawia, że pasażer za dłuższą podróż nie kasuje dwóch biletów 15-minutowych tylko jeden. To udogodnienie (obowiązujące od 27 marca 2013 r. do 30 września 2013 r.) ma zrekompensować utrudnienia związane z remontami. Bardzo dobre wyniki sprzedaży biletów krótkookresowych są kontynuacją trendu, który rozpoczął się w 2010 roku, m.in. od wprowadzenia do oferty ZTM biletów: 48-godzinnego i 72-godzinnego. Większa sprzedaż powyższych biletów ma także wpływ na niższą sprzedaż jednorazowych.

W sprzedaży biletów długookresowych spadek o ok. 10 proc. można w dużej mierze wytłumaczyć wykorzystaniem przez podróżnych biletów 3-, 6- , 9- i 12-miesięcznych kupionych tuż przed podwyżką, która weszła w życie 1 czerwca 2012 r. Warto podkreślić, że czerwiec był pierwszym w tym roku miesiącem, w którym nastąpił  wzrost sprzedaży biletów 30-dniowych w odniesieniu do analogicznego okresu 2012 r.

Od sierpnia poznański ZTM ma zamiar co miesiąc prezentować analizę sprzedaży biletów przygotowaną przez spółkę. Znajdą się w niej wszelkie interesujące dane sprzedażowe wraz z komentarzem.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolej na Beskidy II – wycieczka do Rajczy Kolej na Beskidy II – wycieczka do Rajczy
Następny artykuł Szczurobalon kontra Ferrovial Szczurobalon kontra Ferrovial