MPK Poznań reprezentowane przez prezesa Wojciecha Tulibackiego, podpisało w Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie dla projektu „Budowa zajezdni tramwajowej Franowo w Poznaniu”.
Projekt uzyska dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności, działania 7.3 programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Koszty kwalifikowalne przedsięwzięcia to 258 609 058 zł. W ramach umowy o dofinansowanie Spółka pozyska dotację do 152 579 344,22 zł, co stanowi 59 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ramach projektu budowana jest najnowocześniejsza w Polsce i jedna z najnowocześniejszych zajezdni w Europie. W pierwszym etapie zajezdnia będzie przygotowana do stacjonowania 100 tramwajów (na obszarze zajezdni występować będzie rezerwa terenowa, która umożliwi dostosowanie terenu do stacjonowania kolejnych 50 tramwajów). Zakres prac związanych z inwestycją obejmuje:
- halę postojową dla taboru tramwajowego wraz z wyposażeniem i zadaszeniem
- hale przeglądowo - naprawcze wraz z wyposażeniem
- obiekty niezbędne dla pionu infrastruktury technicznej, w skład których wejdą warsztaty wydziałów torów, sieci i stacji oraz utrzymania infrastruktury technicznej wraz z pełnym, nowoczesnym wyposażeniem,
- system zarządzania i dyspozycji taboru na terenie zajezdni wraz z wizualizacją pracy zajezdni.
Dzięki budowie nowej zajezdni usprawnieniu ulegną czynności obsługowe taboru tramwajowego, w tym nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów, zarówno w zakresie obsługi codziennej jak i okresowej. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych w Polsce rozwiązań, ruch pojazdów będzie tu zarządzany automatycznie (przeczytaj: Największa w Polsce i pierwsza zarządzana automatycznie - taka będzie zajezdnia Franowo). MPK Poznań opuści także dwa uciążliwe dla okolicznych mieszkańców obiekty – zajezdnię przy ul Madalińskiego oraz tory odstawcze przy ul. Budziszyńskiej.
Jest to jak dotychczas jedyny w Polsce projekt o takim charakterze, który zapewnił sobie unijne wsparcie, dzięki czemu może być modelem dla realizacji projektów tego typu w innych miastach w przyszłości. Podpisanie umowy o dofinansowanie jest kolejnym przykładem efektywnego pozyskiwania unijnych dotacji dla swoich inwestycji przez MPK Poznań, które jest w tej dziedzinie jednym z liderów w Wielkopolsce