Geoplan zmierzy linię nr 1 z GEDO CE 2.0

Geoplan zmierzy linię nr 1 z GEDO CE 2.0

12 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do 2015 r. zrewitalizowany zostanie 125-km odcinek linii kolejowej nr 1 pomiędzy Koluszkami i Częstochową. Skróci to czas przejazdu pociągiem między tymi miastami o pół godziny. Za obsługę geodezyjną inwestycji odpowiada firma Geoplan.

Fot. Trimble

Odcinek linii nr 1 między Koluszkami i Częstochową jest główną trasą łącząca województwa łódzkie i śląskie. Dawniej po odcinku pociągi osobowe mogły poruszać się z prędkością 120 km/h, a towarowe – 100 km/h. Dziś w wielu miejscach zwalniają do 50 km/h, przez co na pokonanie całego odcinka składy regionalne potrzebują 2 godzin i 20 minut, a pociągi TLK 1 godziny i 50 min.

150 dni na wykonanie projektu
Celem rewitalizacji odcinka jest skrócenie przejazdu pociągów o 30 minut oraz zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Wykonawcą rewitalizacji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich „Pol-Aqua”, Dragados,  Vias y Construcciones, Electren. Umowę z nim podpisano 16 kwietnia. Wykonawca ma 150 dni na wykonanie dokumentacji projektowej i 730 dni na wykonanie prac budowlanych.

W inwestycji uczestniczy przedsiębiorstwo geodezyjne Geoplan ze Zgierza. Marcin Jankowski, dyrektor ds. kontraktów kolejowych Geoplanu informuje, że firma współpracuje z głównym wykonawcą jako podwykonawca na całym rewitalizowanym odcinku.

- Będziemy kompleksowo obsługiwać geodezyjnie całą inwestycję na linii nr 1 na odcinku od 104 do 229 km w zakresie wymiany układu torowego, sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchem. W związku z etapowaniem rewitalizacji na placu budowy pracować będzie około 30 osób podzielonych na 2- lub 3-osobowe zespoły pomiarowe – mówi Jankowski.

Nowa wersja mobilnego miernika
Od dokładności pomiarów geodetów z Geoplanu zależy poprawne wykonanie geometrii toru i jego podbicie. Na słupach trakcyjnych założona zostanie precyzyjna osnowa, która posłuży jako punkt odniesienia do prac regulacyjnych przy torach. Firma ze Zgierza uczestniczyła wcześniej m.in. w modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej do parametrów szybkiej kolei. Geoplan chwali się, że jako pierwszy w Polsce przetestował na dużą skalę technologię wózków GEDO CE (mobilny system pomiaru szlaków kolejowych), które odczytują parametry związane z geometrią toru. Marcin Jankowski zapowiada, że przy rewitalizacji linii Koluszki -Częstochowa Geoplan także będzie pionierem, stosując system GEDO CE 2.0, który wszedł na rynek w tym roku.

Geoplan powstał w 1998 r. Zatrudnia ponad 70 osób.  Właścicielem firmy jest inż. Andrzej Kwiatkowski. Poza projektami kolejowymi w portfolio Geoplanu znajdują się m.in. geodezyjna obsługa budów odcinków autostrad A1, A2, A4, dróg ekspresowych S7 i S8 oraz remontów linii kolejowych nr 4 i 540 (Łódź Widzew – Łódź Chojny), czy inwestycji takich jak Centrum Dydaktyki Nowych Mediów PWSFTviT w Łodzi, Centrum Dystrybucyjne IKEA w Jarostach  czy Aquapark w Kutnie.

Rewitalizacja linii nr 1 w liczbach
Inwestycja obejmuje wymianę dwóch torów na łącznej długości ponad 158 km, wymianę ok. 83 km sieci trakcyjnej, remont 51 obiektów inżynieryjnych (30 mostów, 5 wiaduktów, 15 przepustów, 1 muru oporowego) i 24 przejazdów kolejowych, wymianę 142 rozjazdów oraz przebudowę 43  peronów na stacjach i przystankach osobowych: Rokiciny, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Milejów, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk, Dobryszyce, Radomsko, Bobry, Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki i Aniołów.