Milion kilometrów pierwszego Husarza PKP IC

Milion kilometrów pierwszego Husarza PKP IC

21 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa Husarz produkcji Siemensa jeżdżąca w barwach PKP Intercity przejechała już milion kilometrów. Husarze to pierwsze i jak do tej pory jedyne lokomotywy wielosystemowe w Polsce, które mogą osiągać prędkości ponad 200 km/h.

Fot. Piotr Celiński

Dziesięć takich wielosystemowych pojazdów typu ES64U4, oznaczonych w Polsce jako EU44, eksploatowanych jest przez przewoźnika od końca 2009 roku. Ich wprowadzenie było przełomem technologicznym. Klimatyzowane oraz izolowane akustycznie kabiny, układ prędkości zadanej (tempomat), elektroniczne sterowanie, a także nowoczesne układy napędowy i odsprężynowania znacząco poprawiają komfort jazdy. Duża moc zapewnia szybki rozruch pociągu do uzyskania prędkości maksymalnej, a hamowanie elektrodynamiczne pozwala na oddawanie energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej.Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych pozwoliło na znaczne wydłużenie czasu eksploatacji pomiędzy przeglądami okresowymi w stosunku do innych typów lokomotyw eksploatowanych przez PKP Intercity.

Są to już obecnie pojazdy sprawdzone na polskich torach, a maszyniści wysoko cenią sobie lokomotywy Eurosprinter. Biorą one też udział w projektach wdrożeniowych dla nowych rozwiązań. W październiku 2011, w ramach prób torowych urządzeń ETCS, odbył się pierwszy przejazd składu prowadzonego przez lokomotywę Siemensa wyposażoną w urządzenia pokładowe systemu ETCS. Lokomotywa bez problemu osiągnęła prędkość 200 km/h z typowymi wagonami pasażerskimi. I teraz właśnie ta pierwsza z lokomotyw Husarz została „milionerką”. Pierwszy milion kilometrów przekroczyła 13 sierpnia.

Współpraca pomiędzy PKP Intercity a Siemensem obejmuje również ich serwisowanie. Siemens jest odpowiedzialny za przeglądy, prowadzenie diagnostyki lokomotywy, dostawę części zamiennych oraz naprawy pojazdów. Współpraca serwisowa odbywa się na podstawie umowy długoterminowej i potrwa do 2024 roku. Po przejechaniu pierwszego miliona kilometrów Husarz został poddany standardowemu przeglądowi drugiego poziomu utrzymania, który wynikał z cyklu przeglądowo- naprawczego.

Obecnie lokomotywy ES64U4 prowadzą międzynarodowe pociągi BWE (Berlin – Warszawa Express) na całej trasie od Warszawy do Berlina, a także pomiędzy Pragą a Warszawą. Można je także spotkać na trasach do Krakowa, Katowic i Poznania.