Ostatni etap przygotowań do modernizacji linii Warszawa Okęcie – Radom

Ostatni etap przygotowań do modernizacji linii Warszawa Okęcie – Radom

16 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczęcie prac na linii Warszawa - Radom zbliża się wielkimi krokami. Finalizowane są procedury przetargowe i trwają przygotowania do wprowadzenia ekip budowlanych. Jako pierwsza zostanie zmodernizowana stacja Radom.

Fot. Marek Miłkowski

Linia kolejowa ze stolicy do Radomia ma długość ponad 100 km. Każdego dnia dojeżdża nią do Warszawy kilkanaście tysięcy osób. Blisko 60 pociągów pasażerskich jeżdżących w dzień powszedni, codziennie zabiera pasażerów m.in. z Warki i Piaseczna. Pokonanie tej trasy zajmuje pociągom średnio 2 godz. 30 minut, m.in. wskutek złego stanu torów oraz jednotorowego odcinka między Warką i Radomiem. Dodatkowo wydłuża to czas przejazdu i ogranicza możliwość uruchamiania większej ilości pociągów.

Od wczesnej wiosny tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą procedury przetargowe na opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla poszczególnych odcinków tej linii kolejowej. Zawarcie umów pozwalających na rozpoczęcie prac budowlanych, przewidziane jest na przełomie roku 2013 i 2014. Zgodnie z przyjętymi harmonogramami, pierwsi pracownicy firm wykonawczych wejdą na plac budowy w pierwszym kwartale przyszłego roku. PKP Polskie Linie Kolejowe planują rozpoczęcie prac od modernizacji stacji kolejowej w Radomiu. Zostaną tu podjęte działania związane ze zmodernizowaniem układu torowego, stworzeniem nowych obiektów małej architektury i remontem peronów. Odnowione zostanie również przejście podziemne łączące plac Dworcowy z ulicą Władysława Domagalskiego. Cała infrastruktura zostanie także dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Prace te będą uzupełnieniem zakończonego właśnie przez PKP SA  gruntownego remontu dworca i zakończą się I kwartale 2015 roku.

Popularna „Ósemka” jest intensywnie wykorzystywana przez mieszkańców południowej aglomeracji Warszawy i Radomia. Modernizacja tej linii jest niezbędna dla zapewnienia sprawnego transportu rosnącej liczby pasażerów. Głównym problemem projektu jest nieuporządkowany stan prawny wielu nieruchomości, co miało również wpływ na podział realizacji inwestycji na dwie perspektywy finansowe UE. Jednak po zakończeniu prac mieszkańcy Radomia będą mogli liczyć na zdecydowanie szybszy dojazd do stolicy - mówi Robert Hurkała dyrektor projektu, odpowiedzialny za inwestycję z ramienia PKP Polskie Linie Kolejowe.

Modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa - Radom została podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakłada modernizację stacji Radom oraz odcinka Warszawa Okęcie – Warka, dzięki czemu pociągi pojadą nią z prędkością do 160 km/h. Prace te zostaną przeprowadzone w latach 2014-2016.

Drugi etap przewiduje modernizację na odcinku między Warką a Radomiem. Oprócz modernizacji istniejących torów, powstanie na tym odcinku drugi tor, dzięki czemu będzie możliwe uruchamianie większej liczby pociągów na trasie z Warszawy do Radomia.