Port Gdynia rozbudowuje infrastrukturę kolejową

Port Gdynia rozbudowuje infrastrukturę kolejową

17 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Cztery oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy i elektryfikacji układu torowego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT.

Fot. port.gdynia.pl

Najtaniej swoje usługi wyceniło Przedsiębiorstwo Projektowo- Wykonawcze i Usług Techniczno-Handlowych Elkol oferując 720 tys. zł za realizację zadania. Pozostałe oferty złożyły: konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne - Lider konsorcjum, KV Consultores De Ingenieria, Proyectos y Obras - uczestnik konsorcjum (1,92 mln zł), IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo (890 tys. zł) oraz Halcrow Group (1,47 mln zł). Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena.

Wzrośnie przepustowość
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie wielobranżowego projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego przebudowy zewnętrznego układu kolejowego BCT oraz toru dojazdowego nr 38. Inwestycja obejmie prawie 6 km torów kolejowych. Oprócz tego, zostaną zainstalowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym z centralizacją zwrotnic rozjazdów oraz wymienione oświetlenie układu torowego. Prace budowlane powinny ruszyć w przyszłym roku i potrwać kilkanaście miesięcy. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest umożliwienie jak najszybszego wprowadzania i wyprowadzania całopociągowych składów intermodalnych różnych przewoźników na trasie Gdynia Port do stacji wewnętrznej BCT Gdynia. Po przebudowie przepustowość układu torowego wzrośnie nawet o 40 proc.

Trwające modernizacje
To jednak nie jedyny projekt kolejowy realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Kosztem ponad 119 mln zł przeprowadzona zostanie rozbudowa  infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym. Głównym celem inwestycji jest zwiększenie udziału alternatywnych w stosunku transportu drogowego gałęzi  transportu, poprzez wzrost przewozów droga morską i kolejami. Projekt zakłada m.in. modernizację układu torowego (przy ul. Dokerów oraz ul. Indyjskiej) z dostosowaniem do technologii intermodalnych. Chodzi o przebudowę ok. 2 km istniejących głównych torów kolejowych oraz budowę około 660 m nowych torów. Całość gotowa będzie w I kwartale 2014 r.

Plany na przyszłość
Na tym nie koniec inwestycji w gdyńskim porcie. Kolejne przedsięwzięcia czekają na realizację w następnych latach. Trzy z nich znalazły się na liście projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wśród nich są: III etap budowy terminalu kontenerowego BCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu (wartość projektu to 145,7 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniesie 60,7 mln zł); zakup suwnic nabrzeżowych dla zwiększenia potencjału operacji intermodalnych terminalu BCT w Gdyni (wartość projektu -  48,7 mln zł, dofinansowanie - 14,6 mln zł); przebudowa terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia (wartość projektu - 78,2 mln zł, dofinansowanie - 15,4 mln zł).