Francuzi stawiają na transport intermodalny

Francuzi stawiają na transport intermodalny

23 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Francuski minister transportu, Frédéric Cuvillier ogłosił plan utworzenia dwóch „autostrad kolejowych” dedykowanych przewozom intermodalnym naczep ciężarowych na wagonach.

Fot. modalohr.com

W tym celu podpisano umowę między kolejami francuskimi SNCF a firmą Lohr na dostawę 102 specjalnych platform wagonowych Modalohr, które będą kursować między Calais i Boulou przez Bettembourg w dwóch codziennych połączeniach. Kontrakt jest wart 39 mln euro. Transporty ruszą z początkiem 2015 r.

Rok później pociągi intermodalne z naczepami ciężarowymi zaczną też kursować na trasie z Dourges (na południu od Lille) do Tarnos (w pobliżu granicy z Hiszpanią) przez Paryż i Bordeaux. Zgodnie z 15-letnią umową na świadczenie tej usługi spółka SNCF Geodis odpowiedzialna za logistykę i przewozy towarowe, zainwestuje 400 mln euro w budowę nowych terminali w Dourges i Tarnos oraz w zakup kolejnych 278 wagonów Modalohr służących do przewozu naczep. Codziennie będą uruchamiane cztery pociągi w obu kierunkach. Jak podkreślił Frédéric Cuvillier będzie to pierwsza trasa, która umożliwi wyprawienie pociągów o długości 1 km. Nowa usługa pozwoli na przeniesienie z dróg na tory 85 tys. tirów każdego roku, co oznacza redukcję dwutlenku węgla o 75 tys. ton.

Francuski minister transportu powiedział, że inwestycja jest dowodem na realizację polityki ożywienia transportu kolejowego i przewozów intermodalnych. - To są realne projekty, które pozwolą nam zmniejszyć liczbę ciężkich tirów na drogach i autostradach, a w rezultacie zredukować lokalne zanieczyszczenia spalinami i ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. Jednocześnie przyczynią się do tworzenia nowych miejsc pracy w branży kolejowej – zaznaczył Cuvillier.