Trójmiejskie EZT-y gruntownie się zmienią

Trójmiejskie EZT-y gruntownie się zmienią

04 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Spółka PKP SKM w Trójmieście zdradziła jak będą wyglądać elektryczne zespoły trakcyjne po gruntownej modernizacji, której dokona konsorcjum bydgoskiej Pesy oraz ZNTK Mińsk Mazowiecki.

Fot. Dominik Skudlarski

Wartość podpisanego podczas Targów TRAKO kontraktu to 100 mln zł netto. Za tą kwotę wykonawca zmodernizuje 15 EZT-ów. Niewykluczone też, że konsorcjum dostanie do zmodernizowania także kolejnych 6 pojazdów.

Co dokładnie zmieni się w pociągach SKM w Trójmieście? Zostanie usunięte całe dotychczasowe wnętrze pojazdów, EZT-y zyskają nowe siedzenia, okablowania, wygłuszenia i ocieplenia. Obecne czoło pociągu zastąpi wytrzymałe i nowoczesne czoło kompozytowe. Dzięki temu pociągi zyskają walory estetyczne, nowe światła pociągu oraz nowoczesny sprzęg pozwalający łatwo i nawet w trudnych warunkach atmosferycznych na łączenie ze sobą kilku EZT-ów. Wymienione zostaną szyby na pakietowe z izolacją termiczną. Pojazdy będą wyposażone w wydajny system ogrzewania z możliwością jego płynnej regulacji przez obsługę, nowe oświetlenie wnętrza, wygodne elektrycznie otwierane drzwi między przedziałami, a także toaletę w obiegu zamkniętym przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. W pociągu całkowicie zmieni się wnętrze, będzie miało charakter otwarty, bez dotychczasowych ścianek działowych, co zwiększy bezpieczeństwo pasażerów ze względu na lepszą widoczność. Dodatkowo, wnętrze będzie monitorowane z możliwością nagrywania - podgląd na ekranie będzie u kierownika pociągu.
Ponadto, pojazdy będą posiadać:

  • platformy dla swobodnego wjazdu osób niepełnosprawnych do wnętrza pojazdu,
  • przycisk do samodzielnego otwierania wnętrza przez pasażera na postoju (zapobiega wyziębianiu w zimie a latem nagrzewaniu wnętrza) - rozwiązanie stosowane w tramwajach,
  • nowoczesne silniki i układ napędowy z odzyskiem energii do sieci trakcyjnej,
  • wygodne siedzenia,
  • wygodne stojaki dla rowerów,
  • świetlne tablice informacyjne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
  • nowoczesne  sprężarki charakteryzujące się większą niezawodnością i cichą pracę.

Początek dostaw zmodernizowanych EZT-ów planowany jest na marzec 2014 r., a ich koniec na listopad 2014.

Wszystkie 21 pojazdów miało być wyremontowane przez firmę Transport Szynowy Opole. Nie udało się jednak tego dokonać z powodu ogłoszenia upadłości spółki. Rozpoczęła się modernizacja tylko 6 pociągów i to są te EZT-y, o który może być powiększony kontrakt. Obecnie trwają próby odzyskania ich z opolskich zakładów, by mogły zostać przetransportowane do Pesy.