Transport miejski ZTM: 94 proc. budżetu wydamy na przewozy

ZTM: 94 proc. budżetu wydamy na przewozy

04 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zamieścił na swoich stronach zestawienie wydatków, aby zaprzeczyć zarzutom o marnowaniu pieniędzy podatników. Wynika z niego, że koszt zakupu przewozów w latach 2006 – 2013 wzrósł dwukrotnie, bo aż o 1,1 mld zł, co wiąże się głównie z uruchomieniem SKM i dodatkowych pociągów metra.

Fot. Adam Brzozowski

2 384 766 291 zł – tę niebagatelną sumę m.st. Warszawa – zgodnie z planami na 2013 rok – przeznaczy na komunikację miejską. ZTM podkreśla: na stołeczną komunikację miejską, a nie na funkcjonowanie Zarządu Transportu Miejskiego. Na co dokładnie?

Pierwsze miejsce, pod względem nakładów, zajmują usługi przewozowe. Przewoźnicy otrzymają za zrealizowane usługi 2 241 000 000 zł (94 proc. budżetu ZTM).

Rosną wozokilometry

Koszt zakupu usług przewozowych, w porównaniu z rokiem 2006, wzrósł o ok. 1,1 mld zł, co jest - według ZTM - naturalną konsekwencją rozwoju komunikacji miejskiej. W 2006 r. ZTM zamówił pracę przewozową o wielkości 170 979 691 wozokm, a na rok 2013 planowany jest jej wzrost do 207 497 000 wozokm, czyli tyle kilometrów przejadą pojazdy na liniach uruchamianych przez ZTM.

Znaczny wzrost pracy przewozowej dotyczy przede wszystkim metra i Szybkiej Kolei Miejskiej, które są co prawda droższymi środkami transportu, ale zdecydowanie bardziej komfortowymi, pojemniejszymi i ekologicznymi. W 2006 r. metro wykonało 16 820 871 wozokm. W ciągu sześciu lat – co jest oczywiście związane m.in. z oddaniem do użytku całej pierwszej linii metra – praca przewozowa wzrosła do 25 788 034 wozokm w 2012 roku. Ponad siedmiokrotnie wzrosła praca przewozowa Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2006 roku wyniosła 1 967 556 wozokm, a w 2012 roku już 14 140 615 wozokm.

Tabor i infrastruktura

Poza przewozami, kolejną, znaczącą pozycję w budżecie ZTM zajmują modernizacje oraz zakupy taboru. W latach 2006 – 2013 zaplecze taborowe przewoźników wzbogaciło się o 72 nowe wagony metra i 24 EZT.

Kolejną pozycję – pod względem wysokości przeznaczonych środków – w budżecie komunikacji miejskiej zajmuje utrzymanie infrastruktury przystankowej, pętli komunikacyjnych i parkingów Parkuj i Jedź. W 2013 roku na ten cel zostanie przeznaczonych 48 190 621 zł. Pieniądze te pozwolą na kompleksowe utrzymanie ponad 4 tys. przystanków w Warszawie oraz zapewnienie informacji pasażerskiej na prawie 1,5 tys. przystanków poza Warszawą.

Cały artykuł, w którym ZTM wyjaśnia na co przeznacza pieniądze, i jaki te wydatki mają wpływ na wzrost liczby pasażerów, znajduje się na stronie organizatora przewozów.