VTG widzi potencjał w rynku przewozu paliw

VTG widzi potencjał w rynku przewozu paliw

11 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Firma VTG, właściciel największej prywatnej floty wagonów w Europie zamierza silniej zaznaczyć swoją obecność na krajowym rynku. – Większość wagonów cystern jeżdżących po Polsce ma już swoje lata i będzie wymagać wymiany – mówi Janusz Sokół, specjalista VTG ds. utrzymania taboru.

Fot. Adam Brzozowski

VTG jest europejskim liderem w wynajmie prywatnych wagonów kolejowych. - W Polsce jeździ ok. tysiąca naszych wagonów, z czego 40 proc. służy do przewozu gazów skroplonych (głównie LPG), 40 proc. do transportu produktów petrochemicznych, a pozostałe 20 proc. wozi chemię, przede wszystkim kwasy – wymienia Janusz Sokół.

Współpraca z rafineriami

Firma na polskim rynku funkcjonuje już od lat osiemdziesiątych. Wśród klientów VTG są największe firmy z branży paliwowej jak Orlen i Lotos. Z wagonów cystern korzystają też prywatni przewoźnicy kolejowi, jak chociażby CTL Logistics. VTG zamierza rozszerzyć swoje usługi dla Lotosu negocjując obecnie kontrakt na dzierżawę nowych wagonów cystern do transportu paliw produkowanych przez gdańską rafinerię.

- Rozmowy z zarządem Lotos Kolej jeszcze trwają. Dotyczą specyfikacji technicznych zamawianych wagonów - mówi specjalista ds. utrzymania taboru w VTG, który zaznacza, że obecnie na tym rynku są pewne trudności.

- Z dostawą nowych wagonów jest pewien problem - zaznacza Janusz Sokół. - Wiele firm zamówiło u producentów dużą liczbę wagonów, oni zaś „ledwo dyszą” z ich wytwarzaniem. W związku z tym, na rynek trafiają niewielkie ilości nowego taboru.

Zróżnicowany tabor

Flota VTG składa się w dwóch trzecich z wagonów cystern do przewozu m.in. produktów mineralnych, produktów chemicznych (w tym petrochemicznych), gazów skroplonych, produktów sypkich i pyłowych. Pozostałą część stanowią wagony do transportu węgla, papieru, części dla motoryzacji, drewna, stali, kontenerów i produktów rolniczych. W sumie firma dysponuje ponad tysiącem różnych typów wagonów dla transportu ponad 2,5 tys. produktów.

Oprócz podstawowej działalności wynajmu wagonów, VTG świadczy usługi zarządzania flotą pojazdów dla zewnętrznych przedsiębiorstw. Firma posiada również dwa warsztaty naprawy wagonu w Niemczech i Francji oraz zakład budowy wagonów w Niemczech. VTG dodatkowo czyści wagony po produktach mineralnych i gazach skroplonych.

Luka wagonowa

Wraz z ogólnym wzrostem wielkości przewozów towarowych w Europie, kolejnym kluczowym czynnikiem rozwoju jest prywatny transport. Ten stale rośnie w wyniku liberalizacji rynku kolejowych przewozów towarowych, zwłaszcza we wschodniej i południowo-wschodniej Europie. Celem VTG jest wykorzystanie tego potencjału poprzez rozwój organiczny, akwizycje oraz rozbudowę segmentu wynajmu. 

- Problemem firm operujących na polskim rynku jest stary tabor, który jest wycofywany z użytku. Z jednej strony bardzo trudno jest zapełnić powstałą w ten sposób lukę a z drugiej strony dla nas w przyszłości otwierają się nowe możliwości – podkreśla Janusz Sokół.