IGTL: projekt stawek niezgodny z prawem UE

IGTL: projekt stawek niezgodny z prawem UE

21 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego przedstawiła prezesowi UTK swoje uwagi dotyczące projektu stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP PLK na rozkład jazdy pociągów 2013/14.

Fot. Adam Brzozowski

Według IGTL, PKP PLK przedstawiły nieuzasadniony wzrost cen  za usługi dodatkowe: dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów i za usługi dostępu oraz korzystania ze stacji rozrządowych. Wzrost te wynosi ok. 80 proc. i dotyczy m.in. urządzeń na stacji Gdynia Postojowa, gdzie nie nastąpił w ostatnim roku spadek wolumentu.

Zobacz pełną treść komunikatu IGTL

Izbę oburza też, że PKP PLK S.A. do bazy kosztowej przyjętej do kalkulacji stawek jednostkowych zaliczają 40 proc. kosztów utrzymania przejazdów kolejowych, jako bezpośrednio związane z przejazdami pociągów. Zgodnie z wyjaśnieniami PKP PLK, 50 proc. kosztów pokrywane jest z dotacji, natomiast pozostała część nie jest bezpośrednio związana z przejazdami pociągów. „Nie jest dla nas jasne jakie koszty zostały a jakie nie zostały zaliczone do bazy kosztowej” – czytamy w komunikacie.

IGTL uważa, że PKP PLK powinny dochodzić od państwa rekompensaty w związku z ponoszeniem kosztów utrzymania przejazdów kolejowo-drogowych. Pokrywanie 50 proc. kosztów utrzymania przejazdów z dotacji budżetowej przeznaczonej na dofinansowanie działalności operacyjnej PKP PLK jest nieuzasadnione.

Kolejny zarzut IGTL: w kalkulacji stawek nie przewidziano dofinansowania kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego w celu zmniejszenia wysokości opłat za korzystanie z niej.

Izba zwraca też uwagę, że powołany do życia w końcu 2005 r. Fundusz Kolejowy ma zapewnić dodatkowe środki finansowe przeznaczane na inwestycje i utrzymanie infrastruktury kolejowej.

„Mając na uwadze powyższe, informujemy, że kwestionujemy przedłożony do Urzędu Transportu Kolejowego dnia 19 września 2013 roku projekt stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP PLK S.A. na rozkład jazdy pociągów 2013/14, jako niezgodny z wymogami prawa europejskiego, w tym z postanowieniami wyroku z dnia 30 maja 2013 roku zapadłego w sprawie C-512/10. Tym samym oświadczamy, że nie wyrażamy zgody na zaakceptowanie tego projektu przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.” – wnioskuje IGTL.
 
Izba jednocześnie oświadcza, że uwagi na krótki okres czasu na zgłoszenie uwag do projektu stawek, oraz z uwagi na brak dostępu do dokumentów wyjaśniających strukturę kosztów PKP PLK, powyższe uwagi nie mają charakteru katalogu zamkniętego i należy je traktować jako wyłącznie przykładowe. IGTL domaga się większej transparentności w kalkulacjach stawek.