Pierwsze dwa zmodernizowane EN57 dołączyły do kolejowego taboru województwa zachodniopomorskiego. Jeden z nich odbył już swój pierwszy, regularny kurs do Koszalina.
Wczoraj, 7 listopada marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oficjalnie przejął pojazdy od przedstawicieli Pesy Bydgoszcz.
- Ten tydzień to naprawdę doniosły czas dla zachodniopomorskiej kolei. W poniedziałek podpisaliśmy największy w dziejach Pomorza Zachodniego kontrakt na dostawę całkowicie nowego taboru elektrycznego, a dzisiaj odbieramy pierwsze ze zmodernizowanych EN57 – podkreślił inaugurując uroczystość Olgierd Geblewicz. - To przedsięwzięcie udało nam się zrealizować dzięki programowi zakupu 7 używanych EZT-ów i poddaniu ich gruntownej modernizacji.
Wysoka poprzeczka
Marszałek zaznaczył, że unowocześnione składy maja służyć pasażerom kolei zachodniopomorskiej przez wiele, dlatego władze województwa postawiły wykonawcy bardzo wysoko poprzeczkę. - Wiem, że wymagaliśmy bardzo dużo. Jestem bardzo ciekaw, jak ta modernizacja się powiodła – marszałek nie ukrywał ekscytacji na chwilę przed odsłonięciem EZT-a.
Symboliczny dokument przekazania zmodernizowanych pojazdów marszałek Olgierd Geblewicz wraz z wicemarszałkiem Andrzejem Jakubowski odebrali z rąk szefa marketingu krajowego rynku klientów kluczowych Pesy Jerzego Berga i prezesa ZNTK „Mińsk Mazowiecki” Sławomira Piątka.
Sprawna kolej priorytetem
Przy tej okazji marszałek odniósł się do obecnej sytuacji Przewozów Regionalnych. - Nie wyobrażam sobie rozwoju Pomorza Zachodniego bez sprawnej kolei. Sądzę, że wyraźnie widać konsekwencję Zarządu Województwa, który małymi krokami unowocześnia tabor spalinowy, a teraz także elektryczny – mówił podczas spotkania marszałek Olgierd Geblewicz. - Chciałbym, aby doszło do takiego podziału spółki Przewozy Regionalne, by regiony przejęły majątek, ale także i pracowników. Wbrew potocznym opiniom pracownicy nie stanowią problemu, ale są wartością dodaną, to prawdziwy kapitał tej spółki.
Magnes na podróżnych
Dodał, że jest przekonany o tym, że zachodniopomorski oddział sobie poradzi. - Uważam, że mamy potencjał w przyciąganiu nowych podróżnych – stwierdził marszałek. - Trzeba unowocześniać tabor, postarać się o skrócenie czasu podróży, dążyć do korelacji między połączeniami kolejowymi i busowymi w miejsce trwającej obecnie konkurencji.
Z opinią marszałka zgodzili się związkowcy. - Mamy szanse na walkę o klienta: ofertą, komfortem jazdy, czasem przejazdu i skomunikowaniem naszych rozkładów z rozkładami
Modernizacja obejmuje 7 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które Województwo Zachodniopomorskie kupiło w 2012 r. od spółki Przewozy Regionalne. Jej koszt oszacowano na 57 687 000 zł. Modernizacja realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.
Cechy charakterystyczne zmodernizowanych pojazdów: