Zarząd Województwa Śląskiego przyjął trzecią wersję Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Wśród głównych zmian w stosunku do drugiej wersji jest m.in. większe wsparcie dla kolei.
Dokument zawiera wstępną listę kluczowych inwestycji rekomendowanych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej w ramach pozakonkursowej ścieżki wyboru. Łączna wartość tych inwestycji to 3,8 mld zł, a zakładane dofinansowanie wynosi 2,8 mld zł. W priorytecie VI rozszerzone zostało wsparcie dla transportu o modernizację linii kolejowych.
Jednym z priorytetów zapisanych w RPO na lata 2014-2020 jest rozwój i rehabilitacja kompleksowego, nowoczesnego i interoperacyjnego systemu transportu kolejowego. Wśród inwestycji, które znalazły się na pierwszej liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Województwa Śląskie na lata 2014-2020 był tylko jeden projekt kolejowy - dostawa i zakup zespołów trakcyjnych do wykonywania kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich. Szacunkowy koszt całkowity przedsięwzięcia to 273 mln 360 tys. zł z czego dofinansowanie z UE ma wynieść 232 mln 356 tys. zł. Obecnie w ramach nakładów na kolej przewiduje się możliwość realizacji dużych projektów, których koszty kwalifikowane przekraczają 75 mln euro. Wsparcie otrzyma kilka linii normalnotorowych, będących w zarządzie PKP PLK, nie wiadomo jeszcze które, gdyż projekt nowego RPO został przekazany do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego celem jego zaopiniowania.