PKP IC podpisało kontrakt na zakup 20 nowych pociągów

PKP IC podpisało kontrakt na zakup 20 nowych pociągów

18 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Nowym Sączu został podpisany kontrakt na zakup i utrzymanie 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity. Umowa, zawarta pomiędzy przewoźnikiem a konsorcjum Newag oraz Stadler Polska, opiewa na kwotę ponad 1,6 mld złotych. Pasażerowie PKP Intercity skorzystają z komfortowych składów w październiku 2015 roku.

Fot. PKP Intercity

Umowa oprócz dostawy 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) obejmuje również serwis pociągów przez 15 lat. Za same pociągi przewoźnik zapłaci 1 mld 156 tys. zł, natomiast koszty utrzymania przez piętnaście lat wyniosą 465 tys. zł. Łączna wartość kontraktu to ponad 1,6 mld zł, z czego 70 proc. środków na zakup pociągów pozyskanych zostanie z Funduszy Europejskich.

Magnes na pasażera

- Wzrost komfortu podróżowania to jeden z warunków powrotu Polaków do kolei. Jest on możliwy dzięki programowi inwestycyjnemu PKP Intercity na ponad 5,5 mld zł. Warto pamiętać, że tak szeroki zakres inwestycji to efekt wykorzystania przez narodowego przewoźnika środków unijnych. Istotny jest także fakt, że kontrakt na 20 nowoczesnych pociągów będzie realizowany przez polskich producentów – mówi Maria Wasiak, członek zarządu PKP S.A.

Składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na liniach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).

Jakościowy skok

- Zakup 20 pociągów to kolejna realna zmiana w jakości podróżowania z PKP Intercity. W ostatnim czasie na tory wyjechało 68 zmodernizowanych wagonów. A już za 2 lata 70 proc. naszych pociągów będzie nowoczesnych i komfortowych – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Pociągi, które wyjadą na tory w barwach PKP Intercity, to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT3 o wysokim standardzie wykończenia wnętrz. Nowe składy mają 360 miejsc siedzących w układzie otwartym, co oznacza, że nie będzie w nich typowych przedziałów. Każdy ze składów zostanie wyposażony w klimatyzację, przedział barowy, wydzielone miejsce na bagaże, indywidualne gniazdka elektryczne.

Dla każdego z pasażerów przewidziano szereg udogodnień. Duży nacisk przy zamawianiu pociągów PKP Intercity położyło na wygodę podróżowania osób niepełnosprawnych. Oprócz specjalnie przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, do dyspozycji  będą  urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu, wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem a peronem czy specjalnie przystosowana toaleta. Dla osób podróżujących z małymi dziećmi będzie dostępny przewijak. Nowymi pociągami będzie można przewozić rowery. Do dyspozycji podróżnych będzie również system informacji na zewnątrz i wewnątrz składu, w postaci monitorów LED oraz przyciski przywoływania obsługi. Ponadto EZT-y zostaną przystosowane do zamontowania systemu wzmacniania sygnału telefonów komórkowych.

Pociągi z ETCS 2

Pociągi będą mogły rozwijać prędkości 160 km/h. Będą to jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2. EZT-y PKP Intercity powstaną na bazie pojazdów z rodziny FLIRT. 930 pociągów tego typu jest obecnie eksploatowanych w 14 krajach. W ramach konsorcjum, które ma dostarczyć pojazdy, nastąpi podział zadań. Pudła i wózki kołowe dostarczy Stadler, następnie Newag zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Stadler, w zakładzie w Siedlcach, będzie montował skrajne człony pociągów, a całe pojazdy zostaną  zespolone w fabryce Newagu w Nowym Sączu. Konsorcjum zapewni również odpowiednie zaplecze techniczne, które zlokalizowane będzie w Warszawie, Krakowie lub Łodzi.

- Naszym priorytetem jest zapewnienie komfortowych warunków podróżowania, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Jesteśmy dumni z faktu, że tworzymy konsorcjum z jednym z liderów taboru kolejowego w Europie – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newag.

Jak dodał Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail dwóch mocnych polskich producentów (Stadler Polska i Newag) połączyło siły, aby skorzystać ze swoich doświadczeń i w ten sposób zaoferować pasażerom nową jakość podróżowania na długich dystansach w Polsce. - Zaproponowaliśmy komfortowy, niezawodny i sprawdzony pojazd w racjonalnej cenie, którego wieloletnia eksploatacja przyniesie PKP Intercity wymierne oszczędności wynikające z niższych kosztów dostępu do infrastruktury i mniejszego zużycia energii elektrycznej – powiedział Peter Spuhler.