291 km/h! Nowy rekord Pendolino na CMK

291 km/h! Nowy rekord Pendolino na CMK

23 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

O tym, że pociąg Pendolino, który przechodzi kolejną fazę testów na Centralnej Magistrali Kolejowej przekroczył najpierw 280 km/h, a wkrótce potem 290 km/h, poinformował na Twitterze prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski. 

Fot. KowiEU

Przypomnijmy, że w ubiegłą niedzielę podczas testów (również na CMK) skład Pendolino osiągnął prędkość 270 km/h, bijąc rekord z 1994 r., kiedy ETR 460 przejechał po tej trasie z prędkością 250,1 km/h.


Fot. PKP Intercity

Tym samym nowy nabytek PKP Intercity może zacząć wozić pasażerów z prędkością 250 km/h - na tyle został zaprojektowany przez producenta, firmę Alstom. Aby, teoretycznie, było to możliwe, zgodnie z procedurami Pendolino musiało przekroczyć ten poziom o co najmniej 10 proc. W praktyce Pendolino takiej prędkości nie osiągnie, gdyż żadna linia kolejowa w Polsce na to nie pozwala. Ale, jak zapewnia przewoźnik oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, po zakończeniu modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej, składy Pendolino będą mogły rozpędzić się do 220-230 km/h.

W ramach testów pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego. W badaniach poza Instytutem Kolejnictwa, producentem pociągów i PKP Intercity, wzięły udział Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka.

- Kolejny element testów Pendolino przebiegł pomyślnie. Przy okazji po raz pierwszy na polskich torach osiągnęliśmy prędkość 291 km/h. To wynik pracy wielu osób z PKP Intercity oraz prowadzącego badania Instytutu Kolejnictwa, firmy Alstom, a także zarządcy infrastruktury PLK oraz odpowiadającej za sieć elektryczną PKP Energetyka. Dziękuję za ich wkład w projekt i zaangażowanie - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Do prac badawczych wykorzystywany jest ponad 40 kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Zawierciem/Górą Włodowską a Psarami/Knapówką. Oprócz dokładnego przetestowania składu, Polskie Linie Kolejowe testują także sieć trakcyjną polskiej konstrukcji, odcinki nowej nawierzchni kolejowej polskiej produkcji oraz szereg innych czynników. Już pierwszy weekend testów na CMK pokazał, że infrastruktura Polskich Linii Kolejowych jest gotowa do współpracy z najnowocześniejszym taborem.

Z prędkością 160 km/h jeździmy w Polsce od 25 lat. W przyszłym roku rozpoczynamy regularną jazdę na Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością 200 km/h. Pendolino jest przede wszystkim dla infrastruktury kolejowej bardzo poważnym akceleratorem wielu innych inwestycji poza linią CMK, które spajają sieć kolejową dobrych prędkości na poziomie od 120 przez 160 km/h do 200 km/h – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.


Fot. PKP Intercity

W związku z wymogiem zapewnienia maksymalnych warunków bezpieczeństwa (zachowanie wysokiego poziomu widoczności) jazdy testowe prowadzone są w warunkach dziennych. Powoduje to konieczność weekendowego wyłączania części linii z kursowania pociągów pasażerskich. Bez zmian kursują pociągi rel. Warszawa – Kraków, natomiast część pociągów jadących do/z Katowic jedzie wyjątkowo objazdem przez Częstochowę, a kursowanie jednego połączenia zostało czasowo zawieszone. Wykorzystanie alternatywnej trasy powoduje wydłużenie czasu przejazdu do ok. 2 godzin.

Lista pociągów zawieszonych:

  • EIC 4140 „Comenius” rel. Katowice – Warszawa Wsch.,
  • EIC 1440 „Comenius” rel. Warszawa Wsch. – Katowice.

Pasażerowie, którzy nabyli bilety w przedsprzedaży na weekendowe przejazdy pociągiem „Comenius” proszeni są o zgłoszenie się do PKP Intercity w celu zwrotu lub wymiany biletów. Dla pasażerów przewoźnik przygotował również rekompensatę w postaci voucherów.

Lista pociągów kursujących objazdem:

  • TLK 26102„Sztygar” rel. Lublin  – Wrocław Gł.,
  • EIC 14009 „Varsovia” rel. Warszawa Wsch. – Budapeszt Keleti,
  • EIC 41002 „Sobieski” rel. Wiedeń – Warszawa Wsch.,
  • EIC 14002 „Sobieski” rel. Warszawa Wsch. – Wiedeń.

Na kanale YouTube pojawił się pierwszy film autorstwa Kacpra Kościołka, przedstawiający przedostatni przejazd Pendolino w okolicach Pilicy, w którym uzyskano 282 km/h.

 
Na kolejnych filmach Pendolino osiągnęło już rekordową prędkość: