Lubuski Link już na torach

Lubuski Link już na torach

PODZIEL SIĘ

Wczoraj, 24 listopada punktualnie o 9:45 marszałek Elżbieta Polak dała sygnał do odjazdu szynobusu, który zainaugurował połączenia kolejowe między Zieloną Górą i Gorzowem.

Fot. lubuskie.pl
- Łączymy nasze stolice i poprawiamy dostępność komunikacyjną. Dzisiaj odjeżdża pierwszy z czerech szynobusów zakupionych ze środków krajowej rezerwy wykonania czyli z nagrody, którą otrzymaliśmy za dobre wdrażanie Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – mówiła marszałek i zapraszała do skorzystania z bezpłatnych przejazdów na tej trasie.

Dzień przed świętem kolejarzy, które przypada 25 listopada, pierwszy szynobus na trasie Zielona Góra-Gorzów Wlkp. szybko wypełnił się pasażerami. To pokazuje, że uruchomienie połączenia, które skomunikuje dwie lubuskie stolice było strzałem w dziesiątkę. -To połączenie jest bardzo potrzebne. Widać to dzisiaj po natężeniu ruchu - mówiła marszałek Elżbieta Polak na dworcu kolejowym w Zielonej Górze. Z pierwszego kursu skorzystali nie tylko pasjonaci kolejnictwa, ale i pasażerowie, którzy mieli w Gorzowie do załatwienia ważne spraw, jak np. odwiedziny bliskich w szpitalu.

Alternatywa dla autobusów

Szynobus pokona trasę z Zielonej Góry do Gorzowa w dwie godziny jadąc z prędkością 120 km/h. Wicemarszałek Bogdan Nowak zapewniał, że nowe szynobusy pozwolą na bezpieczne i wygodne podróżowanie. - Jestem pod wrażeniem. To piękny pociąg, duży, przestronny, zabierze dużo pasażerów. To dla nas bardzo ważne, ponieważ docierają do nas sygnały, że bardzo często pociągi przewozów regionalnych, które wykonują pracę dla województwa lubuskiego są przepełnione. Dlatego w tej chwili zamówiliśmy szynobusy dwuczłonowe, które mogą zabrać większą liczbę pasażerów – tłumaczył.

Jak przekonywała marszałek Polak, warto podróżować pociągami, bo to jest doskonała alternatywa dla autobusów. – Pociąg jest zdecydowanie wygodniejszy niż autobus, poza tym można spokojnie przeczytać gazetę, porozmawiać z pasażerami. Ja osobiście jestem fanką podróży pociągiem – mówiła. Nie bez znaczenia jest też cena biletu. Od 15 grudnia za bilet normalny z Zielonej Góry do Gorzowa trzeba będzie zapłacić 23 zł 60 gr, czyli o kilka złotych mniej niż za przejazd autobusem na tej samej trasie.

Wkrótce kolejne trzy

Szynobus, który będzie jeździł na trasie Zielona Góra- Gorzów Wlkp. to jeden z czterech tego typu pojazdów zakupionych przez województwo w ramach projektu współfinansowanego ze środków LRPO na lata 2007-2013 „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”. Całkowita wartość projektu: 49,2 mln zł, dofinansowanie: 41,8 mln zł.

Kolejne pojazdy będą dostarczane sukcesywnie w nieprzekraczalnym terminie do 13 grudnia 2013 r. Dwa z nich obsługiwać będą połączenia Zielona Góra – Gorzów Wlkp. już od 15 grudnia br. W okresie przejściowym, tj. do czasu uzyskania świadectwa homologacji umożliwiającego eksploatację taboru na terenie Niemiec, dwa składy obsłużą linię Kostrzyn – Krzyż. Po tym terminie jeden szynobus skierowany zostanie na linię (Krzyż) Gorzów Wlkp. – Kostrzyn (Berlin), drugi – na trasę Zielona Góra – Frankfurt (Oder). Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Będą posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia – 2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - co najmniej dwóch osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.

Poniżej prezentujemy film z pierwszego przejazdu Linka: