Czy spadną ceny biletów na linii do Łodzi?

Czy spadną ceny biletów na linii do Łodzi?

26 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Mazowieckie chcą obniżyć ceny biletów na trasie ze stolicy do Skierniewic, aby zrekompensować pasażerom utrudnienia wynikające z remontu torów. Aby tak się stało, zarządca infrastruktury musi wpierw obniżyć stawki dostępu płacone przez przewoźników.

Fot. Marek Miłkowski

Kiedy ruszyły prace remontowane na linii nr 1 między Warszawą i Skierniewicami, drastycznie pogorszyła się przepustowość jednej z najbardziej ruchliwych tras w naszym kraju, która łączy Łódź ze stolicą. Wraz z rozpoczęciem robót budowlanych pojawiły się usterki i awarie, które dodatkowo komplikują ruch pociągów. A jeśli dodać do tego awarie taboru, które zdarzają się niestety często, wówczas sytuacja na trasie jest katastrofalna.

Czekając na odpowiedź

Koleje Mazowieckie przekonują, że robią wszystko, aby zminimalizować problemy pasażerów, w tym utrzymują wzajemne honorowanie biletów z innymi przewoźnikami (także w nowym rozkładzie). I liczą, że będą mogły obniżyć ceny biletów do końca remontu trasy, co z pewnością pomoże zatrzymać pasażerów, którzy szukają alternatywnej komunikacji (samochody i autobusy).

- Wystąpiliśmy do PKP PLK z oczekiwaniem obniżenia o połowę stawki dostępu do torów na linii do Skierniewic. Wówczas moglibyśmy dokonać analizy, o ile moglibyśmy obniżyć ceny biletów. Czekamy na odpowiedź zarządcy infrastruktury – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.

„Kurier Kolejowy” zadał niedawno rzecznikowi PKP PLK pytanie, czy nie należałoby obniżyć stawek dostępu do torów, aby przewoźnicy mogli obniżyć ceny biletów, a dzięki temu utrzymać pasażerów w okresie remontu linii. Pytanie dotyczyło newralgicznego odcinka Grodzisk Mazowiecki – Miedniewice, na którym skupiono prace budowlane.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK, wyjaśnił, że na podstawie ustawy o transporcie kolejowym, zarządca może przyznawać ulgi w opłacie podstawowej w ściśle określonych przypadkach. Chodzi o sytuacje: w celu rozwijania nowych usług kolejowych;  w celu korzystania z linii o znacznym stopniu niewykorzystania zdolności przepustowej; lub gdy wystąpiły oszczędności kosztów w zarządzaniu infrastrukturą kolejową zarządcy.

- Te przypadki nie mają zastosowania dla odcinka Grodzisk Mazowiecki – Miedniewice – tłumaczy Dutkiewicz. Rzecznik PKP PLK podkreśla jednak, że dla wspomnianego odcinka nastąpiło obniżenie cennikowej kategorii z 4 na 3, w związku ze zmniejszeniem parametrów linii (prędkości technicznej) w okresie remontu.

Stawki muszą spaśc o połowę

Czy zmiana kategorii linii nie wystarczy by operator obniżył ceny biletów? Dariusz Grajda wyjaśnia, że nastąpiło obniżenie cennikowej kategorii linii na pewnym odcinku, a na innym odcinku PKP PLK podwyższyły kategorię linii. Nie ma to przełożenia na ceny biletów, a sama decyzja PKP PLK wynika z nakazu Urzędu Transportu Kolejowego, a nie z zamiaru zrekompensowania strat przewoźnikom i pasażerom pociągów.

- My natomiast oczekujemy zasadniczego obniżenia cen, co najmniej o 50 proc. Wtedy będziemy mogli zacząć obliczać obniżkę cen biletów – dodaje Grajda.

Jeżeli PKP PLK odpowiedzą pozytywnie na apel Kolei Mazowieckich i obniżą stawki za dostęp do torów na remontowanym odcinku linii nr 1, wówczas nie tylko KM będą w stanie zaoferować niższe ceny. Obniżkę cen biletów być może wdrożą również spółki PKP Intercity i Przewozy Regionalne, których pociągi wożą pasażerów między Łodzią i Warszawą.