Debaty przedstawicieli różnych gałęzi transportu, wymiana wzajemnych doświadczeń a także bezpłatne porady prawne z zakresu transportu i logistyki, których udzielali najlepsi specjaliści – to największe atuty pierwszej edycji Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki Trans Poland 2013.
Pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki Trans Poland 2013 została objęta patronatem Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. W imprezie wzięli udział przedstawiciele branży m.in. z Rosji, Litwy, Niemiec, Finlandii, Włoch, Holandii, Kazachstanu, Estonii i Słowenii. Na targach nie zabrakło też największych polskich firm i przedstawicieli agend rządowych, w tym: PKP Cargo, czy Służby Celnej.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z frekwencji na seminarium i na sali wystawowej - tłumaczy Marcin Woźniczko, departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów. - Ludzie przychodzą, żeby obejrzeć nasz mobilny skaner, czyli urządzenie do prześwietlania paczek i bagaży. Każdy mógł przyjść ze swoim bagażem i zobaczyć, jak to wygląda w perspektywie RTG.
Intermodal to potencjał
Wystawa umożliwiła wszystkim odwiedzającym zapoznanie się z najnowszymi produktami oraz rozwiązaniami dostępnymi w branży. Tematyka targów w głównej mierze poświęcona była transportowi intermodalnemu, który ma duży potencjał wzrostu i szerokie perspektywy rozwoju w Polsce.
Na główny temat targów zwracała też uwagę Dorota Kosowicz z PKP Cargo Logistics. - Temat przewodni imprezy, czyli transport intermodalny ma przed sobą przyszłość. Na targach wiele osób było zainteresowanych szczególnie tą gałęzią naszej działalności – powiedziała Kosowicz.
Wśród wystawców Trans Poland 2013 były firmy działające w oparciu o zagadnienia transportu intermodalnego; firmy transportowe, spedycyjne (kolejowe, drogowe, morskie); producenci taboru transportowego; wytwórcy części i podzespołów w różnych sektorach transportu; producenci systemów transportu wewnętrznego i wyposażenia magazynów; producenci rozwiązań z zakresu ITS oraz systemów zarządzania transportem.
Goście zza wschodniej granicy
Już pierwszego dnia (26 listopada) ruszył bogaty program merytoryczny przygotowany na Trans Poland 2013. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Służby Celnej omówili zmiany w procedurach oraz przepisach celnych w obrocie towarowym. Goście dowiedzieli też na jakim etapie są zmiany w Programie E-CŁO oraz jakie ułatwienia przygotowali celnicy dla biznesmenów w latach 2012-1013. Przez całe targi funkcjonariusze Służby Celnej doradzają gościom i wystawcom w kwestiach prawnych. Stoisko polskiego Ministerstwa Finansów cieszyło się dużym powodzeniem odwiedzających.
- Zwiedzający byli zainteresowani najświeższymi informacjami dotyczącymi transportu, akcyzy na paliwo oraz procedur tranzytu z zastosowaniem tranzytu TIR – dodaje Marcin Woźniczko z departamentu Służby Celnej Ministerstwa Finansów. - Były też pytania gości zza wschodniej granicy. Pytali m.in. procedury i postępowania i procedury celne. Jeśli odbędą się takie targi w przyszłym roku, to na pewno weźmiemy w nich udział.
Z równie dużym zainteresowaniem spotkały się otwarte „Spotkania Transportowe”, które codziennie odbywały się na głównej sali targów. Eksperci branży transportowej omawiali m.in. systemy obniżania kosztów w firmach transportowych, działalność na rynkach wschodnich oraz udzielali praktycznych rad dla zawierających umowy przewozu. Nie zabrakło też kwestii związanych z ubezpieczeniami w transporcie i oceną ryzyka w branży.
Od Intermodalu do korytarza Bałtyk - Adriatyk
Drugi dzień imprezy (27 listopada) był poświęcony głównemu tematowi targów, czyli intermodalowi. To o tyle istotny temat dla polskich przewoźników, bo rok do roku udział transportu intermodalnego w Polsce rośnie. Właśnie tym zagadnieniom została poświęcona konferencja „Intermodal 2014: Szanse i bariery rozwoju transportu intermodalnego w Polsce - od kooperacji do kooperencji”.
Sesję nt. intermodalu otworzyli przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Urzędu Transportu Kolejowego. Przedstawili, jak wygląda transport intermodalny w polityce transportowej Polski i Unii Europejskiej. Goście seminarium poznali też kierunki rozwoju oraz wsparcia transportu intermodalnego w polityce Polski.
Przedstawiciel Instytutu Logistyki i Magazynowania opowiedział o czynnikach wpływających na rozwój transportu intermodalnego, a dr Mirosław Antonowicz z Akademii Leona Koźmińskiego przedstawił temat „Wartość dla klienta w przewozach intermodalnych jako produkcie systemowym”.
Kolejne sesje dotyczyły roli struktur klastrowych we wspieraniu intermodalności i komodalności transportu oraz transportu intermodalnego w praktyce biznesowej.
Trzeci, ostatni dzień Targów (28 listopada) został zdominowany przez zagadnienia związane z korytarzem transportowym Bałtyk – Adriatyk. Eksperci omawiali perspektywy rozwoju tej drogi transportowej.