Alstom świętuje 10. urodziny trzeciej szyny

Alstom świętuje 10. urodziny trzeciej szyny

22 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

10 lat temu powstał APS - system zasilania tramwajów z poziomu nawierzchni toru, opracowany przez Alstom Transport. Data ta zbiegła się z rozpoczęciem eksploatacji 26 nowych tramwajów Citadis we francuskim Bordeaux.

Fot. Alstom

Bordeaux było pierwszym miastem, które wybrało „bezkablowe” zasilanie dla 14 km, liczącej w sumie 44 km sieci tramwajowej. Miasto zdecydowało się na zasilanie tramwajów systemem APS, aby nie niszczyć siecią trakcyjną zabytkowego wizerunku dzielnicy.

Aby uniknąć ryzyka porażenia energią użytkowników dróg oraz pieszych, system APS uruchamia zasilanie dopiero w chwili, gdy tramwaj wjeżdża na tory.

System APS był rozwijany przez 10 lat przez zakład Alstomu we francuskim Vitrolles. W tym czasie już 8 miast zdecydowało się na system trzeciej szyny tramwajowej. Niektóre wdrożyły system na części swojej sieci tramwajowej: Bordeaux, Angers, Reims, Orléans, Tours, Cuenca (Ekwador). A inne, jak Dubaj, stworzyły oddzielne linie wykorzystując APS. Z kolei władze Rio de Janeiro zamówiły w 2013 r. tramwaje Citadis, które będą zasilanie zamiennie, z trzeciej szyny oraz z wiszącej sieci trakcyjnej.

Alstom wyposażył w APS w sumie 42 km torów tramwajowych and 151 pojazdów Citadis. Tramwaje Citadis przejechały łącznie 13 mln km. Alstom chwali się, że projektując dla Nicei tramwaje, które są dodatkowo zasilane z akumulatorów, stał się producentem pojazdów szynowych zasilanych na wszelkie możliwe sposoby.