Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę o dofinansowanie dla trzeciego etapu budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia. Inwestycja zakłada budowę infrastruktury i zakup sprzętu.
Projekt dotyczy rozbudowy działającego terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal w porcie Gdynia. Zakres prac obejmuje modernizację Nabrzeża Bułgarskiego wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe i rozbudowę placów składowych i manewrowych oraz istniejącej na nich infrastruktury.
W ramach inwestycji planowane jest wyposażenie sprzętu służącego do przeładunku kontenerów w urządzenia łączności i transmisji danych, wprowadzenie systemu informatycznego oraz zakup:
- dwóch kontenerowych suwnic nabrzeżowych i pięciu elektrycznych suwnic placowych,
- siedmiu ciągników terminalowych,
- siedmiu naczep kontenerowych.
Przedsięwzięcie o wartości ponad 200 mln zł realizowane jest w ramach priorytetu VII - Transport przyjazny środowisku, działanie 7.4 - Rozwój transportu intermodalnego. Wsparcie unijne wynosi niemal 61 mln zł.
Terminal kontenerowy jest budowany etapowo. Do marca 2009 roku w ramach etapu I i II oddano do użytku: nabrzeże kontenerowe o długości 366 m o głębokości 11,0 m, place kontenerowe o powierzchni 6,9 ha z możliwością składowania kontenerów chłodniczych (192 gniazda) oraz kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi, terminal kolejowy z 4 torami o długości 475 m, kompleks bramowy z 4 ciągami wjazdowymi i 4 wyjazdowymi, magazyn konsolidacyjny, place manipulacyjne dla kontroli i odprawy ładunków w kontenerach.
W marcu 2009 zakończono II etap budowy, w ramach którego podwojono zdolności przeładunkowe terminalu.