Taborowe inwestycje Kolei Mazowieckich w 2014 r.

Taborowe inwestycje Kolei Mazowieckich w 2014 r.

02 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Mazowieckie skończą w tym roku 10 lat. Gdy powstawały były pierwszą samorządową spółką kolejową w Polsce. Dziś są drugim przewoźnikiem w kraju pod względem przewiezionych pasażerów. Jakie inwestycje planują władze Kolei Mazowieckich na rok 2014?

Fot. Marek Miłkowski

W 2010 roku Koleje Mazowieckie przewiozły 52 mln pasażerów. W zeszłym roku było ich o 10 mln więcej. Liczba pasażerów mazowieckiego przewoźnika rośnie z roku na rok, zatem konieczne są inwestycje taborowe.

Rok 2013 nie był zbyt owocny dla Kolei Mazowieckich jeśli chodzi o zakupy taborowe. Flota powiększyła się o jeden szynobus 222M wyprodukowany przez Newag. W tym roku dokupione zostaną jeszcze 2 szynobusy. Prawdziwe zakupy zaczną się dopiero w 2015 roku, kiedy to tabor Kolei Mazowieckich powiększy się o jeden dwuczłonowy SZT oraz 22 wagony piętrowe wraz z dwoma lokomotywami elektrycznymi. Przez najbliższy czas będą także prowadzone dalsze modernizacje EN57.

Koleje Mazowieckie mają także dalsze plany. Mogą je realizować dzięki umowie z województwem mazowieckim na organizowanie przejazdów kolejowych, która obowiązywać będzie aż do 2024 r. W tym czasie spółka, korzystając z pieniędzy unijnych, chce zakupić 12 pięcioczłonowych EZT-ów, 10 dwuczłonowych EZT-ów wraz z budową bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu. Ponadto przewoźnik będzie rozbudowywał swoje bazy utrzymaniowo-naprawcze w Sochaczewie, Tłuszczu i na warszawskiej Ochocie.

Dotychczasowe inwestycje Kolei Mazowieckich:

  • Zakup 10 Flirtów ER75  (2008)
  • Zakup 37 wagonów piętrowych od Bombardiera (2008)
  • Zakup 11 lokomotyw elektrycznych EU47 Bombardier (2011)
  • Zakup 16 Elfów (2011)
  • Zakup 4 jednoczłonowych szyno busów SA135 (2011 – 2 szt., 2012 – 2 szt.)
  • Zakup jednego dwuczłonowego szynobus 222M (2013)
  • Naprawa i modernizacja 194 EZT-ów i 11 SZT-ów (2007-2011). Remont 186 z tych pojazdów odbył się z wykorzystaniem środków unijnych.