Warszawska SKM z unijnym wsparciem

Warszawska SKM z unijnym wsparciem

08 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pod koniec minionego roku Szybka Kolej Miejska podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie w wysokości 106,5 milionów złotych 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych pozyskanych w ramach dwóch leasingów finansowych. Jest tym samym prekursorem pozyskiwania dofinansowania z Unii Europejskiej dla projektów finansowanych leasingiem.

Fot. Dominik Skudlarski

Jest to realizacja projektu (POIS.07.03.00-00-028/13) pod tytułem „Zwiększenie możliwości przewozowych Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. w ruchu aglomeracyjnym Warszawy na istniejących i planowanych liniach”. Całkowita wartość przedsięwzięcia  wynosi 224.316.150 zł; dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej to 59 procent wartości, czyli kwota 106.497.360 zł. Przewiduje on pozyskanie 4 i 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach leasingów finansowych.

Przypomnijmy, że nabycie pierwszych 4 EZT typu 19WE miało miejsce pomiędzy 7 kwietnia a 18 czerwca 2010 r. Dostawcą pojazdów była firma Newag z Nowego Sącza a finansującym ING Lease (Polska). Dystrybutorem kolejnych 6 pojazdów, typu 35WE był także Newag finansującym Millennium Leasing. Pojazdy zostały  przekazane spółce pomiędzy 12 czerwca a 17 sierpnia 2013 r.

Warto dodać, że pociągi kupione w 2010 r., jak i te nabyte dwa lata później jeżdżą na linii S1 (Pruszków –Otwock) oraz linii S9 ( Warszawa Zachodnia –peron 8 –Legionowo/Wieliszew).

Efektem projektu jest zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców Warszawy i warszawskiego obszaru metropolitalnego, jak również zapewnienie dostępu do transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych oraz zapewnienie mieszkańcom obszaru aglomeracji taboru kolejowego o wysokim standardzie bezpieczeństwa.

Tabor o wartości 224,3 mln zł składa się z:

  • Czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 19WE – jednoprzestrzennych, czteroczłonowych wagonów, mogących pomieścić 702 pasażerów (posiadają 182 miejsca siedzące i 520 miejsc stojących),
  • Sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 35WE – jednoprzestrzennych, sześcioczłonowych wagonów, mogących pomieścić 903 pasażerów (posiadają 288 miejsc siedzących i 615 miejsc stojących).