Regulacje Mazowsze przeciwne Czwartemu Pakietowi Kolejowemu

Mazowsze przeciwne Czwartemu Pakietowi Kolejowemu

24 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sejmik Województwa Mazowieckiego na ostatnim posiedzeniu przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się zapisom Czwartego Pakietu Kolejowego Unii Europejskiej dotyczących m.in. liberalizacji organizacji publicznego transportu zbiorowego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Ideą IV Pakietu Kolejowego – zestawu uregulowań Unii Europejskiej dotyczących transportu kolejowego – jest liberalizacja tego typu przewozów. Zakłada on wprowadzenie konieczności wyboru przewoźnika w drodze przetargu. Nie będzie można, jak do tej pory, zlecać bezpośrednio tych usług własnej spółce. Oznacza to ni mniej ni więcej, że Województwo Mazowieckie nie będzie mogło wybrać Kolei Mazowieckich, Województwo Śląskie - Kolei Śląskich, itd.

Regulacje są zbyt wczesne

„Zważywszy na dopiero rozwijający się rynek przewoźników w Polsce, przepisy IV Pakietu mogą negatywnie odbić się na organizacji regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Proponowana zmiana spowoduje również ograniczenie kompetencji województwa w zakresie realizacji przyjętej polityki transportowej, której elementem było m.in. powołanie do życia spółek realizujących zadania własne województwa w zakresie transportu” – napisał przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Ludwik Rakowski w uzasadnieniu uchwały przyjętej 20 stycznia.

Zauważa on, że kolej w regionach znajduje się w trakcie głębokich przeobrażeń. Usamorządowienie i restrukturyzacja Przewozów Regionalnych, rozwój samorządowych spółek kolejowych, proinwestycyjna polityka województw względem regionalnego transportu kolejowego, to elementy rodzącego się rynku przewoźników, który powinien mieć zagwarantowaną stabilną sytuację prawną w celu trwałej poprawy jakości świadczonych usług przy optymalizacji kosztów i wysokości rekompensaty udzielanej przez organizatorów transportu publicznego.

„W obecnym kształcie rynek ten w perspektywie najbliższych 10-15 lat nie będzie gotowy na otwarcie się na pełną konkurencję krajowych czy zagranicznych przewoźników, dlatego kluczowe jest utrzymanie stabilnych ram prawnych kształtowanych przez obowiązującą ustawę o publicznym transporcie zbiorowym” – czytamy w uchwale Sejmiku.

...i ingerują zbyt głęboko

Radni wyrażają też zaniepokojenie zmianami prawodawstwa w zakresie instytucjonalnego rozdziału zarządcy infrastruktury od działalności przewozowej w przypadku przedsiębiorstw, których działalność ogranicza się do świadczenia wyłącznie usług miejskich, podmiejskich lub o zasięgu regionalnym.

Z powyższych względów Sejmik postuluje o uwzględnienie w zapisach IV Pakietu Kolejowego specyfiki oraz stopnia rozwoju rynku przewozów pasażerskich jak i kierunków rozwoju polityki transportowej województw. Radni wskazali w stanowisku na konieczność utrzymania dotychczas obowiązujących przepisów, zapewniających elastyczne podejście do organizacji publicznego transportu zbiorowego (poprzez bezpośrednie zlecenie lub w drodze przetargu).

Sejmik Województwa Mazowieckiego będzie zabiegał o wsparcie rządu dla swojego stanowiska.