Japoński EZT czerpie prąd z baterii

Japoński EZT czerpie prąd z baterii

26 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wschodniojapońska Kompania Kolejowa (JR East) rozpocznie wkrótce eksploatację prototypu pojazdu EV-E301. Jest to EZT, który będzie czerpał prąd… z baterii. Niedawno, na linii Karasuyama, rozpoczęły się testy tego nowego pojazdu.

Fot. DAJF, Wikimedia

„Accum” to dwuczłonowy pociąg powstały na bazie zespołu trakcyjnego „Smart Denchi-kun”, również napędzanego prądem z baterii, który był testowany w 2012 r. Nowy pojazd wyposażony jest w baterie litowo-jonowe o pojemności 95kWh. Pozwalają one osiągnąć prędkość maksymalną rzędu 100 km/h. We wnętrzu pociągu może podróżować 364 pasażerów, z których 99 na miejscach siedzących. Ponadto posiada oświetlenie LED, nie zostały jednak wyposażone w toalety.

JR East planuje korzystać z EV-E301 na trasach pomiędzy miejscowościami Utsonomiya i Karasuyama. Trasa ta, znana też jako główna linia Tohoku, jest zelektryfikowana i obsługiwana przez konwencjonalne EZT-y korzystające z sieci o napięciu na 1,5 kV. Nowy pojazd będzie mógł z niej dodatkowo zjeżdżać na niezelektryfikowane odcinki. Pociągi będą miały zamontowane pantografy, dzięki którym jadąc na trasie zelektryfikowanej jednocześnie ładuje swoje baterie. Składy EV-E301 mają zastąpić obecnie użytkowane na tych trasach pociągi spalinowe.