ŁKA: są nowe przystanki, będą kolejne trasy

ŁKA: są nowe przystanki, będą kolejne trasy

27 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Łódzki urząd marszałkowski podsumował zakończony właśnie projekt modernizacji i rozbudowy sieci przystankowej na liniach, których obsługę ma przejąć Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Przedstawił też plany rozwoju ŁKA w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020.

Fot. Kasper Fiszer

Siedem nowych przystanków i nowe perony na dziesięciu istniejących wcześniej stacjach i przystankach – to bilans zakończonego właśnie projektu rozwoju infrastruktury przystankowej w województwie łódzkim. Finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego inwestycja objęła linie z Łodzi do Łowicza i Kutna oraz odcinek pomiędzy stacjami Łódź Kaliska i Łódź Widzew. Prace te były elementem przygotowań do czerwcowego startu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Marszałek: ŁKA będzie nową jakością kolei

– Oddanie nowych peronów dla podróżnych to chwila dużej satysfakcji dla mnie i dla Urzędu – mówił na dzisiejszej konferencji prasowej Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – ŁKA to nowa jakość kolei w regionie i liczę, że nowe perony pozwolą przyciągnąć pasażerów, którzy przyzwyczają się do estetycznych przystanków – dodał.

Jak podkreśla Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK, w ramach zadania poprawiła się nie tylko estetyka i dostępność kolei, ale też bezpieczeństwo. Prace objęły bowiem także instalację samoczynnej sygnalizacji na dziewięciu przejazdach kolejowo-drogowych.

Krótsza jazda z odnowionego dworca

Uzupełnieniem inwestycji przystankowych jest zakończony remont budynków dworcowych w Strykowie i Głownie na linii do Łowicza, który zrealizowało PKP SA. Jak poinformował dziś Maciej Dutkiewicz, podróżujących na tej trasie czeka kolejne udogodnienie: od czerwca czas przejazdu pomiędzy Łodzią a Łowiczem skróci się o około 10 minut. – Było to możliwe dzięki wykonaniu przez PLK prac diagnostycznych – stwierdził.

ŁKA ma dotrzeć na wschód regionu

Urząd marszałkowski przedstawił też kolejne plany związane z budową systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – W ramach obecnej perspektywy budżetowej 2014 – 2020 chcemy, by ŁKA dotarła do Piotrkowa Trybunalskiego, Bełchatowa i Opoczna – deklarował marszałek.

Województwo chce też poprawić skomunikowanie przystanków kolejowych z innymi środkami transportu publicznego. Pierwszym krokiem ma być stworzenie dogodnej przesiadki z autobusów miejskich do pociągów regionalnych przy nowo wybudowanym przystanku Łódź Radogoszcz Zachód. Dziś przesiadający się mają tam do pokonania pieszo kilkaset metrów. Jak zapewnił Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, ma się to zmienić na wiosnę.

Nowe perony nie tylko w stolicy województwa

Przebudowa peronów i budowa nowych przystanków pochłonęła ponad 42 mln zł netto. 85 proc. tej kwoty pochodzi z programu RPO, pozostałą część wyłożyły PKP PLK, miasto Łódź i gmina Zgierz. Nowe przystanki to Radogoszcz Zachód, Pabianicka i Dąbrowa na terenie Łodzi, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto, Glinnik Wieś i Domaniewice Centrum. Oddawano je do użytku podróżnym pomiędzy czerwcem a grudniem 2013 roku.