Tunel pod Świną zintegruje Świnoujście. Kto za niego zapłaci?

Tunel pod Świną zintegruje Świnoujście. Kto za niego zapłaci?

05 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W oficjalnej odpowiedzi na pytanie pisemne wystosowane przez prof. Bogusława Liberadzkiego, Komisja Europejska sugeruje połączenie Świnoujścia z wyspą Uznam w ramach TEN-T w celu uzyskania finansowania z UE dla tunelu drogowo-kolejowego.

Fot. Maximilian Dörrbecker

W odpowiedzi udzielonej na pytanie zadane przez prof. Liberadzkiego jeszcze w grudniu 2013 r. Komisja Europejska stwierdza, że możliwe jest finansowanie tunelu pod Świną z instrumentu ,,Łącząc Europę" (CEF) nawet bez wsparcia Warszawy.

Wyzwaniem dla województwa zachodniopomorskiego będzie stworzenie ,,wspólnego interesu". Nie ma jednak jasnej definicji tego pojęcia. Jednym z partnerów dla Zachodniego Pomorza mógłby być niemiecki land Meklemburgia-Pomorze Przednie (Mecklemburg-Vorpommern).

Od wielu lat Meklemburgia-Pomorze Przednie walczy o zdobycie funduszy z Berlina na tak zwany ,,Most Karniner". Do połowy lat czterdziestych ubiegłego wieku najszybsze połączenie pociągiem ze Świnoujścia do Berlina biegło właśnie przez ten most. To ukończone w 1876 roku połączenie kolejowe było brane pod uwagę przez wschodnioniemieckich urzędników w planach odbudowy już od lat sześćdziesiątych.

Ostatnie próby odbudowy mostu, a co za tym idzie - wznowienia połączenia kolejowego pomiędzy Ducherow i Świnoujściem, podjął niemiecki kraj związkowy Meklemburgia-Pomorze Przednie, gdy dodawano to połączenie kolejowe do Federalnego Planu Infrastruktury Transportowej. W 2015 roku niemiecki minister transportu ostatecznie zadecyduje jak ważne jest dla Niemiec połączenie między Ducherow i Świnoujściem.

Według prof. Liberadzkiego Pomorze Zachodnie i Meklemburgia-Pomorze Przednie muszą ze sobą współpracować i lobbować w Berlinie, Warszawie i w Brukseli celem włączenia połączenia Ducherow - Świnoujście do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jeśli się to uda, będzie możliwe finansowanie z instrumentu ,,Łącząc Europę" aż do 80% kosztów tej inwestycji, co z kolei umożliwi drogowe i kolejowe połączenie obu stron portu w Świnoujściu z Niemcami.

Pomimo tej ważnej informacji podanej przez Komisję Europejską prof. Liberadzki skrytykował jej oficjalną odpowiedź: ,,Komisja Europejska pisze, że nie ma połączenia drogowego TEN-T na zachodnim brzegu Świny. Jest to po prostu nieprawda! To Świnoujście jest punktem końcowym obecnej sieci TEN-T, a nie port w Świnoujściu. Mam nadzieję, że Komisja Europejska rozumie, że rzeczywiste centrum Świnoujścia usytuowane jest na zachodnim brzegu Świny. Dlatego obecne połączenie promowe jest częścią TEN -T i powinno kwalifikować się do finansowania z CEF, jeśli zostanie przekształcone w tunel."

Najważniejszym wnioskiem wypływającym z odpowiedzi pisemnej KE jest jednak to, że instytucja ta nie jest świadoma, że port w Świnoujściu znajduje się na dwóch brzegach rzeki, co należy jak najprędzej wyjaśnić. Prof. Liberadzki poinformuje Komisję Europejską o zaistniałym nieporozumieniu i jednocześnie będzie kontynuował starania o budowę tunelu.

Grafika u góry: mapa dawnego połączenia kolejowego między Świnoujściem i Ducherow przez Karnin. Autor: Maximilian Dörrbecker