Solaris: rekord sprzedaży i nowe rynki

Solaris: rekord sprzedaży i nowe rynki

05 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Rok 2013 był najlepszy w historii Solarisa - powiedział wiceprezes spółki Dariusz Michalak. Dziś spółka zaprezentowała swoje wyniki finansowe za ubiegły rok. Przychód firmy wyniósł 1,5 mld zł. W minionym roku Solaris zdobył także dwa nowe rynki: izraelski i turecki.

Fot. Solaris

Produkcja Solarisa w ostatnich latach skupiała się głównie na eksporcie. W 2013 roku na 1302 sprzedane pojazdy, aż 1010 trafiło do klientów zagranicznych. Ogromną większość stanowiły wśród nich autobusy. Co ciekawe, duża ich liczba trafiła do Niemiec. Na rynku tym Solaris jest trzecią marką. - Rynek niemiecki jest drugim, po polskim, rynkiem zbytu dla naszych produktów – mówi Dariusz Michalak. – Dzięki kontraktowi pojazdów dla Belgradu, trzecim naszym rynkiem w 2013 roku stał się rynek serbski – dodaje.

Ubiegły rok był ważny dla Solarisa również pod względem rynku tramwajowego. Firma dostarczyła pierwszy tramwaj do Jeny (kursowanie z pasażerami rozpoczął w połowie stycznia 2014 r.) oraz rozszerzyła kontrakt dla Brunszwiku o dodatkowe 3 pojazdy (podstawowy dotyczył dostawy 15 tramwajów Tramino). Ponadto rozbudowana została sama fabryka. Chodzi o hale produkcyjne w Środzie Wielkopolskiej o łącznej powierzchni 4,5 tys. km2, gdzie powstają elementy konstrukcyjne tramwajów. Koszt rozbudowy wyniósł 7,1 mln zł.

W najbliższym czasie Solaris będzie się skupiał na rozwoju rynku autobusów elektrycznych. Jest to zgodne z planami Unii Europejskiej zapisanej w jej Białej Księdze, by stopniowo eliminować z komunikacji miejskiej pojazdy o napędzie konwencjonalnym. – Do 2030 roku komunikacja miejska w Unii ma być oparta na pojazdach, z których tylko połowa będzie mogła mieć taki napęd. Do 2050 roku powinny one zniknąć całkowicie – mówi Wiesław Cieśla, pełnomocnik zarządu firmy. – Zamiast pojazdów konwencjonalnych, mają jeździć pojazdy zasilane energią elektryczną, wyposażone w ogniwa paliwowe, wykorzystujące wodór, biopaliwa, czy gaz ziemny – wylicza. Obecna polityka firmy całkowicie wpisuje się w ten scenariusz.