J. Bator: dworzec miejscem spotkań

J. Bator: dworzec miejscem spotkań

10 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Chcemy, aby dworce były miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla znajdujących się tam pasażerów. Staramy się też realizować wizję dworca jako miejsca spotkań, gdzie nie tylko kupujemy bilet czy czekamy na pociąg – mówi w rozmowie z magazynem „W Podróży” Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP S.A.

Fot. W Podróży

Jaką różnicę zauważą pasażerowie, gdy wysiądą pod koniec lutego na stacji Kraków Główny?

Wysiadając z pociągu, pasażer praktycznie od razu znajdzie się na dworcu. Nowy obiekt będzie w pełni zintegrowany z peronami dzięki windom i schodom ruchomym, co znacznie ułatwi komunikację osobom niepełnosprawnym i podróżnym z ciężkim bagażem. Na dworcu znajdą się wszystkie usługi, których może oczekiwać pasażer: poczekalnia z kasami biletowymi i Centrum Obsługi Klienta, przechowalnia bagażu czy informacja turystyczna. W budynku otwarte zostaną także lokale usługowe, handlowe i gastronomiczne. Najważniejszą zmianą, jaką odczują podróżni, będzie jednak poprawa komunikacji w rejonie dworca. Powstający obiekt zintegruje ze sobą kolej lokalną, dalekobieżną, podziemny tramwaj miejski, dworzec autobusowy i autobusy miejskie.

Co się stanie ze starym budynkiem dworca?

Aktualnie rozważamy różne sposoby zagospodarowania zabytkowego dworca i przeznaczenia go na kino lub biura. Szczegóły są objęte tajemnicą handlową.

Budowa dworca trwała aż cztery lata. Jakie wnioski można wysnuć z tej inwestycji, aby w przyszłości uniknąć problemów z realizacją projektów dworcowych?

Opóźnienia prac budowlanych wynikały z upadłości pierwszego wykonawcy, co zawsze jest bardzo trudną sytuacją dla inwestora. Wprowadziło to nas na długą ścieżkę administracyjną rozwiązania umowy, bardzo skomplikowanego procesu inwentaryzacji wykonanych prac i przygotowania nowego opisu zamówienia oraz wyłonienia nowego wykonawcy.

PKP S.A. od 2007 roku wybudowało od podstaw lub zmodernizowało ponad 70 dworców w całym kraju. Sytuacje takie jak w Krakowie zdarzały się bardzo rzadko. Upadłość wykonawcy to wydarzenie, które ciężko przewidzieć i na które PKP S.A. jako inwestor nie miały wpływu.

Jakie są plany PKP S.A. w kwestii remontów i modernizacji kolejnych dworców?

Od kilku lat PKP S.A. prowadzi szeroki program modernizacji dworców kolejowych. Tylko w 2013 roku podróżni mogli korzystać z 13 odnowionych obiektów. W tym roku zamierzmy oddać do użytku ponad 20 kolejnych.

Wśród dużych inwestycji przewidzianych na ten rok i najbliższe lata warto wspomnieć o nowym dworcu Warszawa Zachodnia i zagospodarowaniu terenu wokół Warszawy Gdańskiej. Oba przedsięwzięcia realizujemy lub chcemy zrealizować przy współpracy z zewnętrznym inwestorem, tak jak miało to miejsce w przypadku dworców w Katowicach czy Poznaniu.

Inną znaczącą modernizacją, która czeka nas niebawem, jest nowy dworzec Bydgoszcz Główna. Otrzymaliśmy już pozwolenie na budowę. Możemy więc rozpocząć procedury wyboru generalnego wykonawcy, a następnie przejść do realizacji prac modernizacyjnych.

Wszystkie prowadzone przez nas inwestycje mają na celu przede wszystkim podniesienie komfortu podróży. Chcemy, aby dworce były miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla znajdujących się tam pasażerów. Staramy się też realizować wizję dworca jako miejsca spotkań, gdzie nie tylko kupujemy bilet czy czekamy na pociąg.