Citadis Dualis, czyli tramwaj na torach kolejowych

Citadis Dualis, czyli tramwaj na torach kolejowych

18 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Z końcem lutego między Nantes a Châteaubriant w północno-zachodniej Francji rozpocznie kursowanie tramwaj dwusystemowy. Jego trasa będzie liczyć 64 km.

Fot. Tgv79, Wikimedia, lic. CC BY-SA 3.0

Tramwaj dwusystemowy to pojazd, który może poruszać się po infrastrukturze tramwajowej, jak i kolejowej. Kolejny we Francji system tego typu będzie korzystał z fragmentu starej trasy kolejowej Nantes – Rennes. Została ona wybudowana jeszcze w 1877 roku. Dla ruchu pasażerskiego została zamknięta w 1980 roku a dla towarowego w 2008 roku. Na potrzeby uruchomienia tramwaju dwusystemowego odcinek pomiędzy Nantes a Châteaubriant został całkowicie zmodernizowany. Tramwaj będzie zatrzymywał się na 11 stacjach. Zyskały one nowe perony, wiaty, automaty biletowe i parkingi.

Zmodernizowana linia została dostosowana do użytku przez tramwaj, ale także konwencjonalne pasażerskie pociągi SNCF. System z Nantes będzie się jednak różnił od podobnych rozwiązań tym, że tramwaje-pociągi nie będą korzystać z infrastruktury tramwajowej w samym mieście.

Tramwaj na trasie poza Nantes korzysta z zasilania 25 kV AC. Na tym odcinku będzie mógł się poruszać się z prędkością 100 km/h. Natomiast w samym mieście jest zasilany prądem z miejskiej sieci tramwajowej o napięciu 750 V DC.

Pojazdy kursujące pomiędzy Nantes a Châteaubriant dostarczył Alstom. To 24 tramwaje Citadis Dualis wyposażonych m.in. w WC. Pojazd posiada także znacznie wygodniejsze miejsca siedzące niż zwykły tramwaj. Podróż całą trasą trwa 1 godz. 7 minut. Szacuje się, że dziennie z tego połączenia będzie korzystać 11 200 osób.